EU-komissio antoi kovan rangaistuksen somejätti X:lle. Yhtiö joutuu maksamaan 120 miljoonan euron sakon, koska se on rikkonut Euroopan unionin digipalvelusäädöksen sääntöjä. Säännöt koskevat avoimuutta ja käyttäjien suojaa.
EU:n komission mukaan X on johtanut käyttäjiä harhaan. Lisäksi väitetään, että se on pimittänyt mainostietoja ja estänyt tutkijoita pääsemästä käsiksi julkiseen dataan. Suurin ongelma koskee X:n sinistä valintamerkkiä, joka tarkoittaa virallista tai varmennetua tiliä. Todellisuudessa kuka tahansa voi ostaa merkin.
Komission mukaan tämä antaa väärän kuvan luotettavuudesta ja altistaa ihmiset huijauksille, kuten valeprofiileille ja identiteettivarkauksille. Digipalvelusäädöksen mukaan alustat eivät saa väittää käyttäjien henkilöllisyyksiä varmennetuiksi, jos todentamista ei ole oikeasti tehty.
Toinen moite liittyy X:n mainosarkistoon.Esimerkiksi mainosten maksajista ei ole riittäviä tietoja. Tämä vaikeuttaa esimerkiksi harhaanjohtavan kampanjoinnin havaitsemista. Lisäksi X on rajoittanut tutkijoiden pääsyä julkisiin tietoihin, vaikka EU-laki nimenomaan edellyttää, että tutkijat voivat analysoida verkon riskejä.
X:llä on nyt 60 työpäivää aikaa kertoa, miten se korjaa sinisen valintamerkin ongelman ja 90 työpäivää aikaa laatia toimintasuunnitelma mainosarkiston ja tutkijapääsyn parantamiseksi. Lisää sakkoja on luvassa, jos määräyksiä ei noudateta.
Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun EU tekee virallisen päätöksen digipalvelusäädöksen noudattamatta jättämisestä. Komission varapuheenjohtaja Henna Virkkunen sanoo, että palveluiden käyttäjien hämmentäminen tai tutkijoiden ulos sulkeminen ole EU:ssa sallittua. Moni toivoo, että median toimintaan ja agendajournalismin kitkemiseen vastattaisiin samankaltaisella pieteetillä.
Voit lukea Starassa myös lisää tähän kyseiseen artikkeliin liittyvistä aiheista, kuten Elon Musk, Euroopan unioni tai laajemmin aihealueesta Digi Ohhoh!.