Kahvia enemmän juovilla suomalaisilla vaikuttaa olevan tuoreen tutkimuksen mukaan vähemmän kehon kokonaisrasvaa ja sisäelinrasvaa sekä enemmän lihasmassaa kuin niillä, jotka juovat kahvia vähemmän.
Tutkimuksesta kertoo Oulun yliopisto. Tutkimuksessa analysoitiin yli 2 200 Pohjois-Suomen vuoden 1966 syntymäkohorttiin kuuluvan henkilön tietoja heidän ollessaan 46-vuotiaita.
Suomalaiset ovat kahvikansaa
Tutkijat vertasivat osallistujien kahvijuontia veren aineenvaihduntatuotteisiin, sydän- ja verisuonitautien aineenvaihdunnallisiin riskitekijöihin sekä sukupuolihormoneihin.
Enemmän kahvia juovilla oli painoindeksistä riippumatta vähemmän kokonaisrasvaa ja sisäelinrasvaa. Luustolihasmassaa oli puolestaan enemmän.
Runsaampi kahvinjuonti korreloi pienempien haaraketjuisten aminohappojen pitoisuuksien kanssa veressä. Kyseisten aminohappojen pitkäaikaisesti kohonneet pitoisuudet on aiemmin yhdistetty tutkimuksissa muun muassa suurempaan tyypin 2 diabeteksen riskiin.
Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että enemmän kahvia juovilla miehillä oli suotuisampi glukoosi- ja insuliiniprofiili. Myös testosteronia sekä sukupuolihormoneja sitovaa globuliinia eli SHVG:tä.
Tutkimuksen tulokset ovat kiinnostavia erityisesti Suomessa.
Toistaalta vapaan testosteronin määrä ja vapaan androgeeni-indeksin arvo olivat Oulun yliopiston mukaan hieman pienempiä.
Naisten kohdalla yhteydet hormoneihin olivat vähäisempiä. Runsaampi kahvinjuonti oli yhteydessä suurempaan SHBG-pitoisuuteen ja pienempiin vapaan androgeenin pitoisuuksiin.
– Miljoonat ihmiset juovat kahvia päivittäin, mutta tiedämme edelleen yllättävän vähän siitä, miten kahvi liittyy aineenvaihduntaan ja hormoneihin, kertoo tiedottessa Oulun yliopiston väitöskirjatutkija Luca Verroest.
Verroestin mukaan tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että kahvinjuonnin ja aineenvaihdunnan väliset yhteydet voivat osiltaan selittyä hormonaalisilla mekanismeilla.
Suomessa kahvia kulutetaan vuodessa keskimäärin noin 11,8 kiloa henkilöä kohden.
Tutkimuksen perusteella ei kuitenkaan voida vielä varmaksi sanoa kahvinjuonnin aiheuttavan havaitut muutokset. Kyseessä oli vasta eri tekijöiden välisiä yhteyksiä tarkasteleva havainnoiva tutkimus.
Tutkimuksen tulokset ovat kiinnostavia erityisesti Suomessa, sillä suomalaiset kuuluvat maailman suurimpiin kahvinjuojiin. Suomessa kahvia kulutetaan vuodessa keskimäärin noin 11,8 kiloa henkilöä kohden.
Kahvinjuonti on jo aiemmissa tutkimuksissa yhdistetty esimerkiksi pienempään tyypin 2 diabeteksen sekä sydän- ja veritautien riskiin.
Kahvin mahdollisten terveysvaikutusten biologiset mekanismit ovat kuitenkin edelleen olleet suurilta osin mysteeri.
Asiasta kertonut Associations of habitual coffee intake with testosterone and cardiometabolic markers: the Northern Finland Birth Cohort 1966 -tutkimus on julkaistu European Journal of Nutrition -tiedelehdessä.
Lähde: Oulun yliopisto
Voit lisätä Staran Googlen ensisijaiseksi lähteeksi klikkaamalla tästä ja ruksittamalla laatikon. Voit myös lukea lisää tähän artikkeliin liittyvistä teemoista ja aiheista, kuten kahvi tai laajemmin samasta aihealueesta Terveys -osioistamme.