Air Finlandin konkurssi säikäytti suomalaiset – näin matkailumainonta muuttui

Matkailu · Stara.fi

Tuhannet suomalaiset matkailijat saivat vastikään pettyä raskaasti, kun he olivat ostaneet matkansa Air Finland -yhtiöltä. Matkanjärjestäjäksi taannoin laajentanut lentoyhtiö meni konkurssiin ja jätti tuhannet asiakkaansa pulaan. Monet menettivät jo maksetut matkarahansa.

Suomessa alan yrityksiä on mennyt konkurssiin harvakseltaan, mutta niiden vaikutukset näkyvät aina koko alalle. Air Finlandin tapaus saikin asiakkaat entistä varovaisemmiksi, sillä konkurssi tuli yllättäen. Nyt tapaus näkyy matkailumainonnassa siten, että matkanjärjestäjät korostavat entisestään luotettavuuttaan ja turvallisuuttaan.

Esimerkiksi Pirkanmaalla toimiva alan veteraaniyritys Matkapojat on lisännyt mainontaansa merkinnän yhtiön AAA-luottoluokituksesta ja korostaa olevansa turvallinen matkanjärjestäjä. Samansuuntaisia toimia on nähty myös monien muiden alan yritysten mainonnassa. Suomalaiset kuluttajat antavatkin tällä hetkellä tavallista enemmän painoarvoa yritysten luotettavuudelle.