Ääliöitä työpaikalla? Näin ratkaiset ongelmat tyylikkäästi

Lifestyle · Anna Poikkimäki

Monella suomalaisella työpaikalla saattaa silloin tällöin olla kireä tunnelma. Työympäristössä kohtaavat erilaiset ihmiset, jolloin voi syntyä kitkaa esimerkiksi henkilöiden toimintatavoista.

Nyt Cosmopolitan ohjeistaa, kuinka selvitä näistä konfliktitilanteista tyylillä. Suurin osa työpaikkojen ongelmista syntyy siitä, kun ihmiset ovat eri mieltä asioista. Tässä kohtaa pitääkin muistaa, että asiat riitelevät, eivät ihmiset.

Tärkeintä missä tahansa vaikeassa tilanteessa on se, ettei kukaan ottaisi keskusteltuja asioita henkilökohtaisesti. Ristiriitoja selvitettäessä on myös hyvin tärkeää, ettei työtoveri ala tylyttämään kollegaansa liian henkilökohtaisilla asioilla. Mikäli joku hermostuessaan lyö toista vyön alle, kannattaa loukatun sanoa asiasta hänelle tyynesti.

Pahin ratkaisu olisi tässä tilanteessa vajota ääliön kanssa samalle tasolle. Jokainen vaikea tilanne on oppitunti, jossa mitataan myös henkilöiden henkistä kypsyyttä. Voit osoittaa olevasi fiksu, kun pidät omat rajasi ja vastaat hillitysti saamaasi kritiikkiin, vaikka se ei olisikaan aina asiallista.

Työrooleja kannattaa myös muistaa kunnioittaa jonkin verran. Vaikka työpaikalla ei vallitsisikaan perinteinen autoritäärinen työkulttuuri, ei esimies siltikään ole paras kaveri, jolle voi lohkaista mitä tahansa. Muistamalla terveelliset rajat kunnioitat kollegoitasi ja varmistat samalla sen, ettei kukaan hypi nenillesi.

Mikä tahansa keskustelu on hyvä tehdä toisia arvostavassa hengessä huumoria unohtamatta. Vaikka asioita voi olla vaikea sanoa ääneen, on tärkeä pyrkiä työpaikan ihmissuhteissa totuudellisuuteen ja avoimuuteen. Jos työkaverisi avautuu sinulle ahdistuksestaan, voit esimerkiksi kysyä häneltä, miten voisit helpottaa tilannetta. Osoitat myös tuolloin olevasi aktiivinen kuuntelija.

Kun henkilöt työskentelevät toistensa kanssa vuosien ajan, he oppivat pikku hiljaa tunnistamaan toistensa heikkoudet. Vaikka olisikin helppo tölväistä toista heikkoon kohtaan, kannattaa kuitenkin aina painottaa toisten ihmisten kanssa heidän vahvuuksiaan. Näin voi luoda luottamusta, iloa ja rohkaisevaa ilmapiiriä työpaikalle.

Jokaisessa ristiriitatilanteessa on hyvä tarkastella myös itseään peilistä. Useimmissa tilanteissa ihminen edesauttaa jollain tavalla oman tilanteensa syntyä – tietoisesti tai ei. Omien haitallisten käytösmallien tunnistaminen, ja niistä luopuminen voi auttaa muitakin työpaikalla vapautumaan. Mikäli esimerkiksi vaadit muilta koko ajan paljon, pieni löysääminen saattaisi rentouttaa tunnelmaa koko toimistossa.