Tuore tutkimus paljastaa, että lauantaina alkavien SM-Liigan playoff-pelien some-mestari on Rauman Lukko. Isobar Finlandin toteuttama tutkimus vahvistaa, että jääkiekko valtaa yhä enemmän peliaikaa myös sosiaalisen median puolelta. Yritys pani playoff-joukkueet paremmuusjärjestykseen Facebook-fanien aktiivisuuden pohjalta.
Tutkimus toteutettiin sosiaalisen median työkalulla, jolla mitattiin liigajoukkueiden Facebook-sivujen fanien aktiivisuutta. Työkalun avulla tykkääjät jaettiin aktiivisuutensa perusteella superfaneihin, lojaaleihin, päivittäisiin, satunnaisiin, kuuntelijoihin ja passiivisiin käyttäjiin. Tutkimuksen lähtökohtana oli yleisöjen aktiivisuusprosentti ja superfanien prosenttimäärä kokonaisyleisön koosta.
Playoff-joukkueiden aktiivisin yleisö löytyy Rauman Lukolta, jonka yleisöstä 97 prosenttia on ollut vuorovaikutuksessa sivun tuottaman sisällön kanssa. Suurin superfani-ryhmä löytyy Tampereen Tapparalta.
– Jääkiekkojoukkueiden fanien tutkiminen auttaa meitä ymmärtämään, miten yhteisöt rakentuvat sosiaalisessa mediassa. Facebook-sivun fanimäärällähän ei ole juurikaan merkitystä, vaan siinä, kuinka hyvin tykkääjiä pystytään aktivoimaan, kertoo Isobarin strategiajohtaja Timo Paloheimo.

Voit lukea Starassa myös lisää tähän kyseiseen artikkeliin liittyvistä aiheista, kuten jääkiekko tai laajemmin aihealueesta Viihdeuutiset.