Berliinin keskustaan oli ilmestynyt automaatti, jossa kaupattiin kahden euron hintaisia T-paitoja. Halvat valkoiset T-paidat saivat keskustassa vaeltaneet vilkaisemaan automaattia ja monet päättivät ostaa paidan, kun kerta halvalla sai. Sitten shoppailijoille paljastui karu totuus.
Automaatti olikin osa vaatevallankumous-kampanjaa. Ihmiset, jotka syöttivät automaattiin kaksi euroa, joutuivat katselemaan videon siitä, missä ja miten T-paita oli tehty. Videolla esiteltiin ihmisoikeuksia rikkova hikipaja, jossa työntekijät valmistivat kauhistuttavissa oloissa halpoja T-paitoja.
Videon jälkeen shoppailijoilta esitettiin kysymys: ”Haluatko edelleen ostaa T-paitasi, vai tehdä lahjoituksen?”. Suuri osa shoppailijoista oli kokenut herätyksen ja päätti lopulta lahjoittaa rahansa hyväntekeväisyyteen. Kampanja osoitti, että jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa ostopäätöksillään siihen, haluaako tukea videolla nähtyä toimintaa.
Voit lukea Starassa myös lisää tähän kyseiseen artikkeliin liittyvistä aiheista, kuten raha dollari tai laajemmin aihealueesta Viihdeuutiset.