Monet tähdet esittelevät mielellään suosikkimerkkiensä tuotteita Instagram-kuvissaan, Twitter-päivityksissään ja Youtubessa julkaisemissa videoissaan. Julkisuuden henkilöt eivät tee tätä tietenkään puhtaasta rakkaudesta tuotteita kohtaan, vaan rahasta.
Kolmen-seitsemän miljoonan Youtube-seuraajan tähdet voivat tienata yhdellä videolla keskimäärin 187.500 dollaria, kertoo vaikuttajia ja tuotemerkkejä yhdistävä Captiv8-yhtiö. Instagram-kuvasta tai Snapchat-sisällöstä tienaa noin 75.000 dollaria, ja Twitter-päivityksestä puolestaan 30.000 dollaria.
Enintään 500.000 seuraajan vaikuttajat tienaavat Youtube-videoilla noin 2.500 dollaria ja Snapchat sekä Instagram-viesteillä noin 1.000 dollaria. Luvut selviävät New York Times -lehden julkaisemasta artikkelista.
Tähtien ja somevaikuttajien eri tuotemerkkejä esittelevät julkaisut ovat herättäneet Yhdysvaltojen liittovalton kaupankäyntiä valvovan Federal Trade Comission -viraston huomion. Tuotteiden esittelyn ja suoranaisen mainonnan ero on viraston mukaan useissa tapauksissa hiuksenhieno.
Voit lukea Starassa myös lisää tähän kyseiseen artikkeliin liittyvistä aiheista, kuten Instagram, raha dollari, Twitter tai laajemmin aihealueesta Digi Viihdeuutiset.