Tehokasta kuntoilua istuessa – näin treenaat muiden huomaamatta

Fitness Lifestyle Terveys Viihdeuutiset · Annukka Heikkilä

Istumatyö on haitallista terveydelle ja hyvinvoinnille. Toimistotyöntekijöiden tulisi muistaa säännölliset tauot ja asentojen vaihteleminen, minkä lisäksi istumatyötä tekevien tulisi nousta välillä seisomaan ja kävellä hieman noin puolen tunnin välein.

Monet kunto-ohjaajat suosittelevat ihmisille taukojumppaa. Mikäli taukojumppa ei kuitenkaan ole koko toimiston tapa, harva haluaa yksin nousta kesken työpäivän ja alkaa tekemään erilaisia liikkeitä keskellä avokonttoria. Nyt Elite Daily -sivusto listasi seitsemän hyvää liikettä, joiden avulla vartaloa pystyy herättelemään ilman kenenkään huomaamista.

1. Keskity hengitykseen

Jokaista alla olevaa liikettä tekiessäsi keskity hengittämään sisään laskemalla neljään. Pidätä hengitystä sisällä neljän sekunnin ajan ja uloshengitä vielä neljän sekunnin ajan.

2. Jalat

Laita reidet ja lonkankoukistajat töihin ottamalla ryhdikkään istuma-asennon. Ota käsinojista tukea ja nosta jalkoja 90 asteen kulmassa ylöspäin vain sen verran, että jalanpohjat eivät enää yllä maahan. Pidä tämä pito lihaksia jännittämällä aina 30 sekunnin ajan kerrallaan.

3. Pakarat

Kukaan ei huomaa, että teet pientä pakaratreeniä jännittäessäsi pakaroita tiukaksi ja pitämällä niitä aina muutaman sekunnin ajan kerrallaan jännittyneessä tilassa.

4. Lantionpohjanlihakset

Lantionpohjanlihaksia pystyy treenaamaan jännittämällä alavatsan lihaksia kuin pidättäisit pissahätää.

5. Vatsalihakset

Jännitä vatsalihaksia ja pidä niitä jännittyneinä kymmenen sekunnin ajan. Toista tämä kolme kertaa.

6. Kädet

Venyttele käsiäsi kurkottamalla niitä ylöspäin. Tämän jälkeen työnnä käsiä alaspäin ja pyöristä selkää niin, että saat hyvän venytyksen aikaiseksi.

7. Nouse seisomaan

Yritä ajoittaa veden hakeminen, vessassa käyminen ja kahvin noutaminen eri kertoihin, jolloin saat automaattisesti syyn nousta tasaisin väliajoin ylös tuoliltasi.

Uusimmat