Luonnolliset laksatiivit listattiin – ummetus pois ruokavaliolla

Lifestyle Terveys · Terhi Piiroinen

Osa ihmisistä kärsii ummetuksesta tai turvottavasta olosta. Tällöin kannattaa hyödyntää suolen toimintaa stimuloivia aineita, joita löytää tavallisen ruokakaupan hyllyltä. Aina ei tarvitse turvautua apteekissa myytävään valmisteeseen.

Men’s Health on listannut laksatiivisia ruoka-aineita, joita voi hyödyntää tukalassa suolen olotilassa. Ongelmaan kannattaa puuttua mahdollisimman pian, sillä usean päivän ajan jatkunut ummetus voi pahentaa tilannetta. Ensimmäisenä kannattaa juoda runsaasti vettä. Toisena vinkkinä tarjoillaan kreikkalaisen jugurtin syöminen, sillä siinä on runsaasti suolen toimintaa parantavia probiootteja.

Kolmas vaihtoehto on vihreät ja lehtevät kasvikset, kuten pinaatti ja kaalit. Ihmisen suolisto tarvitsee runsaasti kuituja toimiakseen. Liotetut chia-siemenet ovat suolistoa hyväilevä vaihtoehto, sillä geelimäinen koostumus suorastaan puskee tukokset ulos. Pellavan siemenet ovat niin ikään loistava vaihtoehto turvotuksen poistamiseksi, koska niitä voidaa pitää varsinaisena kuitupommina. Siemeniä voi nauttia esimerkiksi smoothiessa tai salaatissa.

Kuitupitoiset hedelmät ovat kaikkien ongelmavatsoista kärsivien ylimpiä ystäviä. Olipa kyse aprikooseista, luumuista tai viikunoista, saavat ne vatsan toimimaan paremmin ilman, että aiheuttaisivat ilmavaivoja muiden kuitupitoisten hedelmien tavoin. Ruokavalioon kannattaa myös sisällyttää tarpeeksi oliiviöljyä, mikäli kärsii ummetuksesta. Ruokalusikallinen riittää voitelemaan suolistoa parempivointiseksi.

Uusimmat