Suomalaishitti nousee Spotify-listalla – vaikka sitä ei ole olemassa

Viihdeuutiset · Stara.fi

Kerroimme eilen miten suosittu suomalaisyhtye Portion Boys joutui erikoiseen tilanteeseen, kun sen uusi kappale Mielensäpahottaja sai aikaan syytöksiä tavaramerkkiloukkauksesta. Tästä syystä kappale vedettiin pois jakelusta kaikilla alustoilla.

Tänään samainen kappale kuitenkin nousi Spotifyn hittilistalle, vaikka sitä ei ole enää kuunneltavissa koko palvelussa. Mielensäpahottaja-kappale ehti nimittäin ennen poistamistaan nousta niin suosituksi, että se ansaitsi itselleen sijan 24. palvelun Suomi-listalla.

Ilman poistamista kappale olisi todennäköisesti kisaillut aivan listan kärkipaikoista. Staran tiedossa ei ole, että vastaavaa haamukappaletta olisi aiemmin nähty Spotifyn listoilla ainakaan Suomessa.

Spotify

Yhtye ei ole vielä kommentoinut tarkemmin kappaleensa poistamisen taustoja, mutta se vahvisti sosiaalisessa mediassa faneilleen, että kyseessä oli kiista kappaleen nimestä. Yhtye lupaa julkaista kappaleen uudella nimellä parin viikon sisällä. Kappaleen uusi nimi tulee olemaan yhtyeen mukaan Mieleni Pahotin.

Staran toimitus selvitti eilen todennäköisen syyn Mielensäpahottaja-kappaleen nimikiistaan. Kirjailija Tuomas Kyrön yritys Mielensäpahoittaja Oy on nimittäin vuonna 2014 rekisteröinyt itselleeen mielensäpahoittaja-tavaramerkin, joka on rekisteröity yhteensä peräti 11 tavara- ja palveluluokassa. Niiden joukossa ovat myös muun muassa luokkaan 41 sisältyvät viihdealan tuotteet ja palvelut.

Tavaramerkki on rekisteröity 28.2.2014, ja Suomen tavaramerkkilaki edellyttää tavaramerkkien tosiasiallista käyttöä viiden vuoden sisällä rekisteröinnistä. Mikäli tavaramerkkiä ei ole tosiasiallisesti käytetty musiikkialan tuotteiden kaupallisena tunnusmerkkinä, voisi Portion Boys niin halutessaan vaatia tuomioistuinta kumoamaan rekisteröidyn tavaramerkin noilta osin. Tavaramerkin käyttämättömyyteen voidaan vedota lisäksi myös tavaramerkin loukkausta koskevassa oikeudenkäynnissä.