5 syytä miksi laihdutuskuurit eivät toimi

Fitness Lifestyle · Terhi Piiroinen

Neljäsosa suomalaisista aikuisista on lihavia. Ylipaino on lisääntynyt tasaisesti 1980-luvulta lähtien. Yksi syy on prosessoitujen ruokien yleistymisessä ja fyysisen työn vähentymisessä. Yleiset ravintosuositukset eivät selkeästikään päde tai toimi.

Siksi monet yrittävätkin saavuttaa tavoitepainoaan erilaisten laihdutuskuurien ja vippaskonstien avulla. Valitettavasti lukuisat tutkimukset ovat niin ikään todistaneet, että kuuriluontoinen terveellisten elintapojen suosiminen ei ole tehokas tapa ihannepainon saavuttamiseen. Vaikka henkilö onnistuisikin laihduttamaan laihdutuskuurin avulla, on normaalipainon säilyttäminen vaikeaa kuurin loputtua.

Yleensä paino nousee takaisin laihdutuskuurin jälkeen. Laihdutuskuurit saattavat myös demonisoida ruokaa ja muokata terveellisiä ravintosuosituksia kieroutuneeksi. Esimerkiksi rasvattoman maidon suosimisessa ei ole maalaisjärjellä ajateltuna järkeä, koska maidossa olevat ihmiskeholle elintärkeät hivenaineet tarvitsevat myös maidossa olevaa rasvaa imeytyäkseen. Liiallinen syömisen kontrolloiminen voi myös sumentaa käsityksiä ravinnon merkitykseen ja nälän tunteeseen liittyen.

Laihdutuskuuri voi vaikuttaa tuhoisasti aineenvaihduntaa, mikä on äärimmäisen tärkeässä asemassa ihmiselimistön toimintaan liittyen. Erilaiset dieettiversioiden makeutusaineet ja keinotekoiset lisäaineet voivat sekoittaa suoliston toimintaa ja hormonitasapainoa. Lisäksi kuurit voivat tuntua stressaavilta, jolloin ylipainosta on entistäkin vaikeampi päästä eroon.

Ravintoterapeutit suosittelevat PureWow-julkaisussa yksinkertaisia elämäntapamuutoksia:

Valmista ruokasi itse terveellisistä raaka-aineista ja suosi sesonkituotteita sekä lähiruokaa.

Keskity aterian aikana syömiseen ja ruoan makuihin.

Pureskele huolellisesti.

Suosi terveellisiä rasvoja ja proteiinia.

Jos syöt välipaloja, unohda hiilihydraattipommit.

Juo tarpeeksi vettä, älä lipitä mehuja tai limonadeja tai muita sokerijuomia.

Syö pienempiä annoksia.

Älä tuijota ruoan kalorimäärää, vaan ravintoainesosia.

Vältä lisättyä sokeria sekä keinotekoisia makeutusaineita.

Älä käytä ruokaa tai herkkuja palkintona.

Nuku riittävästi.

Ole kärsivällinen ja sitoudu.

Uusimmat