Ostokäyttäytyminen muuttui syksyllä – taloustaantuma näkyy jo valinnoissa

Koti & Asuminen Ruoka · Tim Isokivi

Hintojen nousu näyttää vaikuttaneen suomalaisten ostokäyttäytymiseen. Päivittäistavarakauppa ry:n mukaan elintarvikkeiden myynnin määrä laski heinä-syyskuussa kaikissa pääluokissa. Eniten se laski tuoteryhmissä, joissa hinnat nousivat eniten.

Rajusti kallistuneen kalan myynnin määrä laski pääluokista eniten jopa 15,8 prosenttia. Samalla esimerkiksi kovassa nosteessa pari vuotta olleiden valmisruokien myyntimäärän kasvu pysähtyi. Sen sijaan hintojen nousua nopeammin kehittyivät muun muassa vauvanruoan, margariinin, virvoitusjuomien ja pastan myyntimäärät.

Myös alkoholijuomien myynnin määrä laski vuodessa 6,5 prosenttia ja tammi-syyskuun vertailujaksolla jopa 7,9 prosenttia vuodesta 2021. Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luodon mukaan laskennallinen myynnin määrä kerro suoraan siitä, ovatko kuluttajat siirtyneet ostamaan edullisempia tuotteita tietyn tuoteryhmän sisällä.

– On kuitenkin selvää, että kuluttajat ovat siirtyneet ostamaan ruokakaupasta vähemmän ja edullisempia tuotteita, Luoto toteaa tiedotteessa.