Onko miehisyys negatiivista? Ajattelutapa tuhoaa paljon hyvää

Lifestyle · Terhi Piiroinen

Nelikymppinen heteromies kuiskasi kaupassa, että haluaisi käydä illalla saunassa, grillata sen jälkeen makkaraa, nauttia pari olutta ja katsoa urheilua. Kysyin, miksi hän kuiskasi tämän asian. Vastaus sai kohottamaan kulmia.

– En halua, että muut pitävät minua typeränä junttina.

Miksi näitä tekoja pidetään nykyään paheksuttavana? Onko väärin olla tavallinen suomalainen mies? Mitä pahaa on siinä, että saa nautintoa vaikkapa saunomisesta ja grillaamisesta?

Päädyin pohtimaan asiaa syvällisemmin ja uskon, että edessämme saattaa olla isompia ongelmia kuin uskommekaan. Tavallisten heteromiesten demonisoiminen kääntyy vielä meitä itseämme vastaan, jos emme salli sittenkään jokaisen olevan sellainen kuin hän on. Ei ole olemassa parempaa suvaitsevaisuutta, on ainoastaan muiden yläpuolelle itseään nostavia henkilöitä, jotka osoittavat halveksuntaa kaikkiin heidän kanssa eri mieltä oleviin.

Ihmiset ovat lähtökohtaisesti joko hyviä, pahoja tai jotain siltä väliltä, eivätkä nämä ominaisuudet liity sukupuoleen, ihonväriin, puoluekirjoihin tai siihen, mitä hän haluaa tehdä viikonloppuisin, jos hän on yhteiskuntakelpoinen, muita kunnioittava ja lakia noudattava kansalainen. Suomalainen mies on upea, uuttera, luotettava ja monen perheen peruskallio, joka pitää huolta ja omaksuu myös avarakatseisuutta. Yksi makkara perjantaisaunan päälle ei voi olla kynnyskysymys ihmisyyden mittarilla.

– Ihmiset ovat hyviä ja tahtovat lähtökohtaisesti hyvää toisilleen. On kuitenkin niin, että erityisesti miesten hyvyys ja hyvät teot ovat viime aikoina jääneet vähälle huomiolle. Välillä jopa haastetaan sitä, onko mieheys itsessään negatiivista ja tuhoavaa. Me kaikki tiedämme sisimmässämme, ettei näin ole. Mutta itsestäänselvyyksiäkin on aika ajoin tärkeä nostaa esille, miesten hyvinvointia puolustava Miessakit ry muistuttaa.

Miessakit ry toteutti taannoin HYVÄT MIEHET -kampanjan. Tavoitteena oli nostaa esille ja arvostaa miesten hyvyyttä ja hyviä tekoja.