Whatsapp ryhtyy esittämään mainoksia

Digi Viihdeuutiset · Tim Isokivi

Sosiaalisessa mediassa ei voi enää välttyä joka puolelta tulvivilta mainoksilta. Nyt mainokset ovat tekemässä tuloaan myös pikaviestisovellus Whatsappiin. Kaupallisia tiedotteita ei tosin ainakaan toistaiseksi esitetä varsinaisten keskustelujen lomassa.

Meta on vahvistanut alkavansa esittää mainoksia Whatsappin status, eli tila -osiossa. Whatsapp-tilassa käyttäjät voivat jakaa 24 tunnissa katoavia kuvia, videoita ja tarinoita. Ominaisuus muistuttaa siis Instagramin tarinat-osiota.

Metan mukaan mainoksia esitetään käyttäjälle hänen kotimaansa tai -kaupunkinsa, kielensä ja seuraamiensa kanavien pohjalta. Yhtiö väittää, ettei se käytä henkilökohtaisia viestejä, puheluita tai ryhmien tietoja mainosten kohdentamiseen. Mikäli käyttäjä on yhdistänyt Whatsapp-tilinsä Metan tilikeskukseen, käytetään Meta-tilin tietoja mainonnassa.

Meta on harkinnut mainosten tuomista Whatsappiin vuosien ajan. Mainosten oli alun perin määrä saapua sovellukseen jo vuonna 2020, mutta tuolloin päätös peruttiin. Yhtiön mukaan tila- ja kanavat-ominaisuuksilla on yli 1,5 miljardia päivittäistä käyttäjää.