Amerikkalainen laulaja Halsey on ottanut kantaa näyttelijä Sydney Sweeneyn ympärillä taannoin kuohuneeseen
farkkukohuun. Vaaleahiuksinen ja periamerikkalainen Sweeney joutui vihakampanjan kohteeksi, kun hänen esiintymisensä American Eaglen näyttävässä mainoksessa tulkittiin tahallisesti väärin.
Sweeneyn tähdittämän mainoksen lause: ”Genes you can’t change. Jeans you can”, herätti syytöksiä eugeniikan ihannoimisesta. Kyse oli kuitenkin sanaleikistä, sillä genes ja jeans lausutaan lähes identtisesti.
Sweeney saa tietenkin olla ylpeä omasta perimästään siinä missä kuka tahansa muukin. Kuitenkin osa yleisöstä halusi nähdä mainoksessa enemmän kuin mitä mainostaja todennäköisesti edes tarkoitti.
Tämä kuvastaa hyvin nykyajan somekulttuuria, jossa kohun logiikkaa ruokkii se, että asioita halutaan tarkoituksella ymmärtää provosoivasti ja syntyy cancelointia sekä vihapuhetta. Monimuotoisuus on harha.
Halsey, oikealta nimeltään Ashley Frangipane, on nyt arvostellut Sweeneyn kohtaamaan boikottikampanjaa. Sweeneyn esiintyminen mainoksessa on nimittäin vaikuttanut hänen tuoreen Americana-elokuvansa vastaanottoon, koska ihmiset paheksuvat näyttelijätärtä.
Halsey on kehottanut yleisöä keskittymään itse elokuvaan. Hän näyttelee Sweeneyn rinnalla äskettäin ensi-iltansa saaneessa rikosdraamassa. Elokuvan on ohjannut Tony Tost.
Halsey kirjoitti Instagramissa, että Tost on tehnyt poikkeuksellisen hyvän elokuvan, joka ansaitsee tulla nähdyksi riippumatta muista, elokuvaan liittymättömistä aivopieruista.
– Teidän pitäisi käydä katsomassa tämä elokuva. Ohjaaja Tony Tost on tehnyt poikkeuksellisen hyvän työn ja kunnioittanut leffan genreä, jonka hän tuntee läpikotaisin. Hänen työnsä ja näkemyksensä ovat paljon suurempia kuin vuorokauden mittainen juorulehtien hevonpaskaa muistuttava farkkukohu. Jos rakastat elokuvia, niin sinun pitäisi tietää, että elokuva tulee aina ensin. Se on elokuva, Halsey kirjoitti.
Americana sai ensi-iltansa Yhdysvalloissa viime viikonloppuna, mutta sen lipputulot jäivät odotettua pienemmiksi.
Elokuvaa esitetään yli tuhannessa teatterissa, mutta se tuotti vain noin 840.000 dollaria, ja jäi sijalle 16 viikonlopun katsotuimpien listalla. Heikon menestyksen arvioidaan johtuneen osittain Sweeneyn ympärillä pyörivästä keskustelusta.