Huijareilla on monet ja jatkuvasti muuttuvat keinonsa. Huijauspuheluita on soiteltu viime aikoina jopa tietoturva-asioita ajavan Kyberturvallisuuskeskuksen nimissä. Asiasta varoitti tiedotteessaan Traficomin alaisuudessa toimiva todellinen Kyberturvallisuuskeskus.
Huijauspuheluissa rikolliset ovat esimerkiksi väittäneet uhrien matkapuhelimien joutuneen virusten saastuttamaksi. Vastaajalle on saatettu kertoa, että Kyberturvallisuuskeskuksen asiantuntijat saapuvat noutamaan laitteen pois. Lisäksi puheluissa on pyydetty pankkitunnuksia ja maksukorttien tietoja.
Rikolliset pyrkivät huijauspuheluissa ja -viesteissä synnyttämään usein hätää tai pelkoa. Myös kiireeseen vetoaminen on tavallista. Tavoitteena on saada kohde toimimaan harkitsemattomasti.
Kyberturvallisuuskeskus muistuttaa, ettei se koskaan kysy ihmisten pankkitunnuksia, kertakäyttöisiä tunnistuskoodeja tai maksukorttien tietoja. Keskus ei myöskään painosta kiireellisiin toimiin, pyydä siirtämään rahaa tai asentamaan etähallintaohjelmaa. Keskus ei koskaan pyydä henkilötietoja tai lähetä linkkejä kirjautumissivuille.
– Keskuksen työtekijät eivät myöskään ilmesty koteihin tai toimistoihin vaatimaan välitöntä maksua, luottamuksellisia tietoja tai noutamaan laitteita, kuten matkapuhelimia, tiedotteessa todetaan.
Jokaisella Traficomin Kyberturvallisuuskeskuksen työntekijällä on virallinen Traficomin myöntämä henkilökortti. Jos kotiovelle tai toimistoon ilmestyy yllättävä henkilö, kannattaa häntä pyytää näyttämään henkilökortti. Kortin tiedot voi tarkistaa asiakaspalvelunumerosta 029 534 5000.
Voit lukea Starassa myös lisää tähän kyseiseen artikkeliin liittyvistä aiheista, kuten tietoturva tai laajemmin aihealueesta Digi Viihdeuutiset.