Tekoälyn käyttäminen tavalla tai toisella on monille arkipäivää. Moni turvautuu tekoälyyn kaivatessaan neuvoja asioiden korjaamisessa, faktojen tarkistamisessa tai jopa ruokavalioiden ja treeniohjelmien suunnittelemisessa. Myös nuoret ja lapset ovat oppineet käyttämään tekoälyä monipuolisesti.
Oulun yliopiston tuore tutkimus on nyt herättänyt kysymyksiä lasten ja tekoälyn välisestä suhteesta. Tutkijoiden mukaan 10-12 -vuotiaat lapset käyttävät tekoälyä aktiivisesti arjessaan. Tiedonhaun ja oppimisen lisäksi he ovat alkaneet käyttämään tekoälyä myös keskustelukumppanina ja jopa ystävänä.
Merkityksellisiä vaikutussuhteita
Vanhemmille ja opettajille tuli yllätyksenä, kuinka luontevasti lapset keskustelevat tekoälyn kanssa ja kuinka merkityksellisiksi nämä vuorovaikutussuhteet voivat muodostua.
Kesällä 2025 Oulussa järjestetyssä työpajassa selvitettiin lasten kokemuksia muun muassa ChatGPT:n, Meta AI:n ja muiden ihmismäistä vuorovaikutusta tarjoavien tekoälypalvelujen käytöstä.
Alustavien tulosten mukaan lapset hyödynsivät tekoälyä monipuolisesti koulutehtävissä, luovassa tekemisessä ja viihteenä. Moni lapsi kuvaili tekoälyn olevan kaveri, johon he olivat jopa kiintyneitä.
Tutkimuksessa nousi esiin myös tekoälyn rooli seurustelukumppanina. Osa lapsista kertoi käyttävänsä tekoälyhahmoja, kuten X-palvelussa toimivaa Ani-tekoälyä, keskusteluihin ja tunnepohjaiseen vuorovaikutukseen.
Tämä tapahtui tutkijoiden mukaan ikärajoista ja käyttöehdoista huolimatta, mikä herättää huolta lasten suojelemisesta digitaalisissa ympäristöissä.
Tutkimus osoitti myös merkittävän kuilun siinä miten vähän aikuiset tiesivät lastensa suhteesta tekoälyyn. Ennen työpajoja tehdyssä kyselyssä vain yksi vanhemmista uskoi lapsensa tietävän tekoälystä tai käyttävän sitä.
Lapset hyödynsivät tekoälyä monipuolisesti koulutehtävissä, luovassa tekemisessä ja viihteenä.
Tutkija Sumita Sharman mukaan tämä kertoo tarpeesta lisätä vanhempien ja opettajien osaamista sekä tarjota selkeää ohjeistusta tekoälyn turvalliseen käyttöön. Lapsia tulisi auttaa ymmärtämään, että tekoäly ei ole ihminen, vaikka se voikin tuntua siltä.
Tutkijat korostavat, että tekoäly voi tarjota lohtua ja tukea erityisesti yksinäisille tai kiusatuille lapsille, mutta siihen liittyy myös riskejä. Liiallinen tekoälyn käyttö, riippuvuuden kaltaiset ilmiöt, haitalliset neuvot ja sosiaalisen eristäytymisen vahvistuminen huolestuttavat asiantuntijoita.
Oulun yliopiston AI Besties -hanke jatkaa aiheen tutkimista kansainvälisesti ja kehittää mediakasvatusmateriaaleja, joiden tavoitteena on auttaa lapsia ja aikuisia ymmärtämään tekoälyn vaikutuksia lasten hyvinvointiin.
Voit lukea Starassa myös lisää tähän kyseiseen artikkeliin liittyvistä aiheista, kuten lapset, tekoäly tai laajemmin aihealueesta Digi Lifestyle Viihdeuutiset.