Finnairin asiakaspalvelu on pahasti ruuhkautunut – syynä lakkosuma

Matkailu · Terhi Piiroinen

Finnairin asiakaspalvelu on pahasti ruuhkautunut. Yhtiö tiedottaa asiasta sosiaalisessa mediassa. Ilmailualan Unionin (IAU) ilmoittamat työnseisaukset aiheuttavat merkittäviä häiriöitä yhtiön toimintaan. Lentoyhtiön Facebook-sivu on täyttynyt matkustajien turhautuneista kommenteista.

– Häiriötilasta näyttää tulleen uusi normaali, kirjoitti yksi käyttäjistä.

– Ongelmatilanteiden ratkaisuun ei taida olla Finnairilla oikeita ihmisiä puikoissa? kysyy puolestaan toinen.

Erityistä suuttumusta on herättänyt se, että työnseisaukset kohdistuvat voimakkaasti Finnairiin ja haittaavat satojen matkustajien suunnitelmia. Monet ovat kommentoineet, että kyse ei tunnu enää lakolta vaan kiristykseltä.

– On karmeaa, kun laukkupojat estävät koneiden lähdöt. Yhteen yritykseen kohdistuessa tämä ei ole lakkoilua vaan kiristystä.

Jotkut ovat joutuneet muuttamaan paluulentojaan tai odottamaan korvaavaa yhteyttä useita päiviä. Asiakkaat kertovat joutuneensa odottamaan asiakaspalvelun vastauksia viikkoja. Yksi kertoo odottaneensa jopa yli kaksi kuukautta.

– Itse odottanut yli 2 kuukautta asiakaspalvelun käsittelyä ilmoittamastani tapauksesta eikä vieläkään ole otettu edes käsittelyyn.

Vaikka Finnair tarjoaa mahdollisuutta muuttaa lentopäivää ilman lisäkuluja lakkopäivinä, moni asiakas on turhautunut siihen, että muutos vaatii itsepalvelua tai yhteydenoton ruuhkautuneeseen asiakaspalveluun.

– Ei kannata ostaa enää lentoja ennen kuin tämä riitely on ohi!

Finnair muistuttaa asiakkaita tarkistamaan yhteystietonsa ja hyödyntämään Varaukseni-palvelua, mikäli lipputyyppi sallii matkustuspäivän muuttamisen. Yritys kertoo ottavansa henkilökohtaisesti yhteyttä tekstiviestillä tai sähköpostilla, jos lennon aikataulu muuttuu. Lakot on ilmoitettu ajankohdille 11., 17. ja 19. kesäkuuta, ja niiden vaikutukset voivat koskea laajasti Helsinki-Vantaan lentoaseman maatoimintoja.