Sosiaalisessa mediassa on levinnyt viime aikoina runsaasti deepfake, eli syväväärennös-teknologian avulla toteutettuja huijausmainoksia. Mainokset voivat sisältää esimerkiksi katteettomia terveysväitteitä. Asiasta varoittivat Tervyden ja hyvinvoinnin laitos THL sekä Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea.
Mainoksissa tuotteita on markkinoitu virheellisesti THL:n asiantuntijoiden kasvoilla ja Fimean hyväksyminä. Viimeisimpänä verkossa on havaittu deepfake-videoväärennöksiä, joissa asiantuntijat näyttävät mainostavan diabeteksen hoitoon tarkoitettua ihmelääkettä. Todellisuudessa THL:n asiantuntijat eivät koskaan osallistu yksittäisten hoitojen tai lääkevalmisteiden mainostamiseen.
Sosiaalisessa mediassa on nähty myös mainoksia, joissa Fimean väitetään myöntäneen tuotteelle sertifikaatin tai muun luvan. Fimea ei kuitenkaan todellisuudessa myönnä tuotteille sertifikaatteja. Myyntiluvan saaneita lääkkeitä myydään apteekissa ja ne löytyvät Fimean lääkehausta.
Huijausmainoksissa tuotteiden väitetään usein tarjoavan epäilyttävän nopeita ja luotettavia tuloksia. Hälytysmerkkejä ovat myös mainosten epäselvät yhteystiedot, ennen ja jälkeen -kuvat, epäilyttävät viranomaisviittaukset sekä hätäisen ostopaineen lisääminen esimerkiksi ajastettujen tarjousten muodossa.