Joulun jälkeen suomalaisten ruokaostokset muuttuvat – selkeä ero

Jouluruokien menekki kasvaa huomattavasti noin viikko ennen joulua. Ostoskäyttäytyminen muuttuu tyypillisesti jo tapaninpäivänä, jolloin ostoskoreihin päätyy jälleen arkisempia tuotteita.

MAINOS ALKAA
MAINOS LOPPUU

Joulun pyhien alla kaupaksi menevät esimerkiksi kinkku, laatikot, rosollit, kala ja limppu. Pelkästään S-ryhmän kaupoissa kinkkua myydään joulua edeltävän kahden viikon aikana lähes kaksi miljoonaa kiloa.

Kinkun ostaminen on yleisimpää Etelä-Savossa ja Etelä-Pohjanmaalla, kun taas esimerkiksi Uudellamaalla suosio on suhteessa pienempää.

– Aaton aattona ostoskoreihin päätyy niin nuoremmilla kuin vanhemmilla ikäryhmillä pääasiassa perinteisiä joulun makuja. Nuorten joulupöydässä näkyy kuitenkin myös uusia makuvivahteita. Aaton aattona nuorten ostoskoreissa korostuvat vanhempia ikäryhmiä enemmän muun muassa lihattomat vaihtoehdot, kertoo S-ryhmän päivättäistavarakaupan myyntijohtaja Hans Backström tiedotteessa.

Kaipuu vaihteluun alkaa ilmetä ostoksilla tapaninpäivänä. Ostoskoreihin lastataan heti joulun jälkeen esimerkiksi banaania, perunapakasteita, pastoja, jogurttia ja välipaloja. Erityisesti nuoret etsivät tapaninpäivänä selvästi eroa joulun tarjoiluihin.

– Tapaninpäivänä alle 35-vuotiaiden ostoksissa korostuvat vanhempiin ikäryhmiin nähden esimerkiksi virvoitus- ja energiajuomat, rahkat, jauheliha, broileri, pasta, pakastepizza ja texmex-tuotteet, Backström paljastaa.

– Vanhemmissa ikäryhmissä jouluherkuista nautitaan todennäköisesti pidempään ja niiden oheen hankitaan täydentäviä perusmakuja. Yli 65-vuotiailla tapaninpäivän ostoksissa korostuvat nuorempiin ikäryhmiin nähden muun muassa peruna, piimä, hedelmät ja puurohiutaleet, Backström jatkaa.

Voit lukea Starassa myös lisää tähän kyseiseen artikkeliin liittyvistä aiheista, kuten , , tai laajemmin aihealueesta Koti & Asuminen Ruoka Viihdeuutiset.