Take That

Haastattelut · Stara.fi

Vuosi 2006 on ollut Britannian musiikkimaailmassa comebackien aikaa. Poikabändi Take Thatin menestyksekäs paluu on innostanut useita jo unohdettuja menestysbändejä kokeilemaan mahdollisuuksiaan toistamiseen. East 17 -yhtyeen paluuyritys epäonnistui täydellisesti, ja Five -yhtyeen paluu parrasvaloihin näyttäisi yhtä toivottomalta hankkeelta.

Take That nousi 90-luvun menestyksekkäimmäksi poikabändiksi. Vuonna 2006 yhtye yllätti monet valtaamalla Britannian single- ja albumilistan kärkisijat itselleen viikkokausiksi. Stara tapasi yhtyeen biisinikkari Gary Barlowin Lontoossa.

Brittipojat nousivat jo 90-luvulla Britannian singlelistan huipulle kahdeksan kertaa. Heidän levyjään myytiin ympäri maapalloa yli 25 miljoonaa kappaletta. Take That oli The Beatlesin jälkeen saarivaltakunnan menestyksekkäin poikabändi. Bändin puhemies Gary Barlow muistelee kymmenen vuoden takaista suosiotaan huvittuneena.

– Vaikka poikabändivuosistamme on kulunut vain reilu vuosikymmen, ne tuntuvat nykyisin edellisen elämän tapahtumilta. Meistä on tullut aikuisia miehiä. Elämäntyylimme on rauhoittunut ja normalisoitunut, Barlow naurahtaa.

Take Thatin teini-ikäiset pojat nautiskelivat antaumuksella 90-luvun alkupuoliskon poptähteydestään. Heidän tavoitteenaan oli elää perinteisten rocktähtien seksiä, huumeita ja rockia -periaatteella.

Take Thatin manageri Nigel Martin-Smith työsti viime vuonna bändin villeistä menestysvuosista televisiodokumenttiohjelman. Poikien riitaisasta poptähtielämästä kertonut Take That – For The Record -niminen ohjelma herätti jälleen suuren brittiyleisön kiinnostuksen bändiä kohtaan. Take Thatin kokoelma-albumi Never Forget: The Ultimate Collection nousi tuolloin brittilistan kakkoseksi.

– Televisiodokumenttimme herättämä kohu yllätti meidät. Palasimme vanhojen faniemme vaatimuksesta jopa konserttilavoille. Jouduimme myös pidentämään viime vuotista areenakiertuettamme kahteen kertaan. Olemme nyt kotimaassamme lähes yhtä suosittuja kuin 90-luvun alussa. Saavutus tuntuu käsittämättömältä, Gary hehkuttaa Staralle.

Tasavertaista yhteistyötä

Take That palkitsi äskettäin uskolliset faninsa uudella Beautiful World -studioalbumillaan. Bändijäsenten äänitysstudioon paluun ehtona olivat uudet pelisäännöt. Gary Barlow oli bändin kolmen ensimmäisen studioalbumin – Take That And Party, Everything Changes ja Nobody Else – laulunkirjoittaja ja päälaulaja. Barlow on säveltänyt ja sanoittanut Beautiful World -albumin laulut yhteistyössä bändikaveriensa Mark Owenin, Howard Donaldin ja Jason Orangen kanssa, joten kaikki bändin jäsenet pääsevät tällä kertaa hyötymään laulujen kirjoittamisesta maksettavista tekijänoikeustuloista. Myös soololauluosuuksia on jaettu aikaisempaa tasavertaisemmin.

Beautiful World on tähänastisen urani helpoimmin syntynyt albumi. Nautin musiikinluomisprosessista täysin uudella tavalla, koska laulunkirjoituspaineet eivät kasautuneet harteilleni. Työskentelyasenteeni oli rennompi kuin koskaan aikaisemmin.

– Markista, Howardista ja Jasonista on tullut taitavia laulunkirjoittajia. Seurasin usein suurella mielenkiinnolla heidän työskentelyään sivusta, makasin sohvalla ja annoin poikien kehitellä melodioita ja sanoituksia. Albumimme on yhteistyön tulosta, Barlow kertoo.

Take That on päivittänyt soundinsa neljännellä albumillaan. Bändin musiikki on aikuistunut järjestelmällisesti, Take That And Party -debyyttialbumin teinipopista Nobody Else -albumin laulunkirjoituksellista kunnianhimoa viestiviin kappaleisiin. Beautiful Worldin lauluissa on kuultavissa etenkin Mark Owenin sooloalbumeilta tutun indierock-vaikutteisen popin kaikuja.

– Valitsimme Patience -kappaleen albumimme ensimmäiseksi singleksi, koska se antaa hyvän mielikuvan uudesta musiikkityylistämme. Soundimme on muuttunut ihmisten musiikkimaun mukaisesti.

Soolourat floppasivat

Take Thatin paluu hittilistoille ja studioon on ollut tervetullut yllätys bändin jäsenille. Poikabändistä vuonna 1995 eronneesta Robbie Williamsista on tullut Britannian menestyksekkäin artisti, mutta hänen entisten bändikavereidensa soolourat ovat jääneet vaatimattomiksi tähdenlennoiksi. Gary Barlowista ei tullut odotusten mukaisesti George Michaelin manttelinperijää.

– Oletin poptähtiurani olleen jo auttamattomasti ohi. Olin tyytyväinen rauhalliseen perhe-elämääni ja työhöni muiden poptähtien taustalla. Olen kirjoittanut lauluja muun muassa poikabändi Bluelle. Suhtaudun avoimin mielin uramme jatkumiseen, Gary kertoo Staralle.

Gary Barlowin kaksi ensimmäistä soolosingleä ja Open Road -niminen debyyttisooloalbumi nousivat brittilistojen ykkössijoille vuonna 1997, mutta hänen kakkosalbuminsa floppasi täydellisesti. Näyttelijänuraa kokeillut Barlow avioitui Take Thatin tanssija Dawn Andrewsin kanssa, heillä on kaksi lasta.

Myös yhtyeen muiden jäsenien soolourat saivat nihkeän alun. Mark Owenin vuonna 1996 ilmestynyt Green Man -niminen debyyttisooloalbumi nousi brittilistan sijalle 33. Howard Donald lauloi Take Thatin hajoamisen jälkeen sooloalbumin, mutta sitä ei edes julkaistu kaupallisesti. Jason Orangen näyttelijänura tyrehtyi yhteen televisiosarjarooliin. George Michaelin Freedom -hitin coverversiolla soolouransa aloittanut Robbie Williams on puolestaan saanut kotimaassaan jo 24 hittisingleä ja kahdeksan listahuipun valloittanutta albumia.

– Minun ja Robbien välit tulehtuivat Take Thatin loppuaikoina. Olemme jo kuitenkin puheväleissä. Meillä oli jopa viime vuonna puhetta hänen osallistumisestaan kiertueelleemme. Emme enää kilpaile toistemme kanssa. Olen vain onnellinen Robbien menestyksestä.

Jouni Leinonen

Lontoo