Vaalien pizzakysymys suututtaa – mauttomuuden huippu?

Viihdeuutiset · Tim Isokivi

Yhdysvaltain tulevat presidentinvaalit ovat viime aikoina olleet toistuvasti esillä mediassa. Vastassa ovat maan nykyinen presidentti, demokraattipuolueen Barack Obama ja republikaanipuolueen Mitt Romney. Ehdokkaat on nähty useissa vaaliväittelyissä, joissa toimittajat voivat tentanta tärkeitä ja päivän polttavia kysymyksiä.

Pizza Hut -ravintolaketju on päättänyt käyttää tilaisuutta hyväkseen ja aloitti erikoisen markkinointikampanjan: Se lupasi tarjota pizzat koko loppuelämäksi henkilölle, joka kysyisi vaaliväittelyssä kummalta tahansa ehdokkaalta, ottaako tämä pizzaansa mielummin makkaran vai pepperonin.

Vaikka kysymys on tärkeä pizzan ystäville, eivät kaikki olleet yhtä innoissaan ravintolaketjun mainostempauksesta. Daily Chilli -verkkosivusto kertoo monien internet-käyttäjien ja verkkosivustojen kritisoineen Pizza Hutin markkinointikampanjaa mauttomana ja demokraattista järjestelmää pilkkaavana, minkä seurauksena yhtiö on nyt lopettanut haasteen tarjoamisen.

Pizza Hut ei ole tosin ainoa yhtiö, joka käyttää presidentinvaaleja hyväkseen yhdysvalloissa. Maan suurin lähikauppaketju antaa asiakkailleen mahdollisuuden ostaa kahvin oman ehdokkaansa mukaan joko sinisessä Obama-mukissa tai punaisessa Romney-mukissa. Sattumaa tai ei, kolmien vaalien aikana järjestetyssä kampanjassa eniten mukeja myynyt ehdokas on joka kerta ollut sama, joka on valittu maan presidentiksi.