Helteet tulevat! Nämä ruoka-aineet suojaavat ihoa palamiselta

Ruoka Terveys · Annika Kela

Kesän ja helteiden kunniaksi ravintoasiantuntijat ovat koonneet listan terveellisistä herkuista, joita syömällä saa luontaisen suojan auringossa palamista vastaan. Suuri osa näistä ruoista, vihanneksista ja hedelmistä myös hoitavat palanutta ihoa, jos vahinko on jo päässyt tapahtumaan.

Vaikka nämä herkut antavat suojan iholle auringonsäteitä vastaan, eivät ne korvaa aurinkovoiteita -tai suojia. Vaarallisilta auringonsäteiltä on hyvä suojautua monipuolisesti, ja näitä herkkuja nauttimalla voi täydentää ainakin yhden suojautumisen osa-alueen.

1. Peruna ja bataatti

2. Vihreä tee

3. Kaurapuuro

4. Mansikka

5. Kurkku

6. Tomaatti

7. Vesimeloni

8. Yrtit ja salaattikasvit

9. Tumma suklaa

10. Porkkana

11. Granaattiomena

12. Piimä

Nämä ruoat, hedelmät, vihannekset ja juomat sisältävät runsaasti ihoa parantavia ja vahvistavia ainesosia. Vaikuttavia ainesosia ovat muun muassa vitamiinit, fytoravinteet, karotiini ja antioksidantit. Tarkemmat ravintosisällöt on eritelty asiantuntijoiden laatimassa artikkelissa Daily Mail -lehden sivuilla.

Uusimmat