NASA löysi 1 284 uutta eksoplaneettaa

NASAn avaruusteleskooppi Kepler laukaistiin avaruuteen vuonna 2009. Sen tarkoituksena on etsiä maailmankaikkeudesta eksoplaneettoja, eli vieraita tähtiä kiertäviä planeettoja.

Kepler on löytänyt vuosien varrella yli 4.500 mahdollista eksoplaneettaa. Nyt NASA on vahvistanut, että 1.284 teleskoopin löytämistä taivaankappaleista on 99% prosentin todennäköisyydellä vieraiden aurinkokuntien planeettoja. Kyseessä on suurin määrä samanaikaisesti tunnistettuja eksoplaneettoja.

– Ennen Keplerin laukaisua emme tienneet, ovatko eksoplaneetat harvinaisia vai yleisiä galaksissamme. Tiedämme nyt että planeettoja saattaa olla enemmän kuin tähtiä. Tästä kiitos kuuluu Keplerille ja tiedeyhteisölle, NASAn astrofysiikan osaston johtaja Paul Hertz paljasti tiedotustilaisuudessa.

Löydetyistä eksoplaneetoista noin 550 kappaletta on todennäköisesti Maan kaltaisia planeettoja. Kyseisistä paneetoista vain noin yhdeksän kiertää aurinkoja niin kutsutulla elinkelpoisella vyöhykkeellä, jossa elämää voi teoriassa kehittyä.

Kepler etsii potentiaalisia aurinkokunnan ulkopuolisia planeettoja tutkimalla muutoksia tähtien kirkkaudessa. Kirkkaus vaihtelee taivaankappaleiden ohittaessa tähden. Inhabitat-sivuston mukaan Kepler on tutkinut neljän vuoden aikana yhteensä 150,000 tähteä.