NASA: Kolme elinkelpoista planeettaa löytynyt avaruudesta!

Viihdeuutiset · Stara.fi

Yhdysvaltojen avaruushallinto NASA ilmoitti hetki sitten löytäneensä ulkoavaruudesta ennestään tuntemattoman planeettajärjestelmän, jossa on seitsemän maapallon kokoista planeettaa, joilla kaikilla voi esiintyä vettä. Niistä kolme sijaitsee alueella, joka on lähellä maapallon olosuhteita. Näillä Trappist-planeetoilla voi hyvinkin olla elämää.

Katso tästä video uusista Trappist-planeetoista!

– Toisen maapallon löytyminen ei ole enää ”jos”, vaan se on ”koska”. Tämä on upein löytömme, jota olemme tehneet teleskoopilla 14 vuoden aikana. Tieto siitä olemmeko yksin avaruudessa selviää varmuudella jo tulevan vuosikymmenen aikana, NASA:n asiantuntijat kertoivat.

NASA

– Tämä on valtava harppaus eteenpäin tutkimuksessa, jossa olemme etsineet toista elinkelpoista planeettaa. Nyt emme löytäneet vain yhtä, vaan löysimme niitä useita. Kun niitä on löytynyt yksi, niitä tulee löytymään vielä paljon lisää. Tuolla jossain on runsaasti planeettoja, joissa on mahdollisuudet elämän syntymiselle, tutkijat kertoivat.

Seitsemän uutta Trappist-nimistä planeettaa sijaitsevat noin 40 valovuoden päässä maapallosta. Kolme niistä sijaitsee sillä etäisyydellä tähdestään, että ne ovat asumiskelpoisella alueella. Ne ovat suurin piirtein maapallon kokoisia ja yksi niistä saa lähes saman verran valoa tähdestään kuin Maa. Toinen saa saman verran valoa kuin meidän aurinkokuntamme Mars.

– Ehkä emme vielä meidän elinaikanamme pääse Trappist-planeettojen luokse, mutta pääsemme kuitenkin tutkimaan niitä. Planeetoille matkustaminen on vain ajan kysymys. Tähti ja sen planeetat eivät ole nuoria. Ne ovat ainakin puoli miljardia vuotta vanhoja, mutta emme osaa vielä tässä vaiheessa sanoa enempää. On äärimmäisen kiehtovaa, että olemme nyt tässä tilanteessa, että voimme aloittaa näiden planeettojen tutkimisen. Se tulee jatkumaan vielä useiden sukupolvien ajan. Nyt olemme todella merkittävässä tilanteessa, tutkijat kertoivat.

Avaruudesta on löydetty viime vuosina useita tuhansia eksoplaneettoja, joista arviolta 550 on Maan kaltaisia ja jotka kiertävät toista tähteä. Heinäkuussa 2015 NASA vahvisti, että avaruudesta oli löytynyt Kepler-452b -niminen planeetta, joka on 60 prosenttia suurempi kun maapallo ja noin kuuden miljardin vuoden ikäinen, eli 1,5 miljardia vuotta Maata vanhempi. Kepler-452b kiertää aurinkonsa 385 päivässä, eli sen vuosi on vain hieman Maata pidempi. Lisäksi NASA ilmoitti tehneensä 11 muutakin vastaavaa löytöä. Tuolloin NASA ei ollut vielä varma oliko planeetalla elämän edellytyksiä.