Näin yrityksiä huijataan Suomessa – kuuntele puhelut!

Ohhoh! · Jocka Träskbäck

Stara on viime vuosina raportoinut useita kertoja tapauksista, joissa suomalaiset luettelopalveluja verkossa tarjoavat yritykset ovat huijanneet yrityksiä laskuttamalla niitä palveluista, joita yritykset eivät ole todellisuudessa tilanneet. Liian moni huijauksen kohteeksi joutunut yritys maksaa yhä edelleen tällaisia huijauslaskuja ja siten rahoittaa osaltaan huijareiden toiminnan jatkumista.

Olemme aiemmin kertoneet kuinka esimerkiksi Pirkanmaan Puhelinluettelo, Suomen Yritysrekisteri SYR, Suomen Yritystietopankki SYTP ja Suomen Yritys- ja luottotietojärjestelmä YLJ ovat lähettäneet yrityksille huijauslaskuja. Yritykset käyttävät myös lukuisia muitakin nimiä. Taannoin Suomen Yrittäjät voitti oikeudenkäynnin yrityshakemistopalveluja myynyttä Directaa vastaan, kun yritys oli lähettänyt huijauslaskuja tuhansille yrittäjille ja yrityksille. Korkein oikeus tuomitsi Directan entisen toimitusjohtajan markkinointirikoksesta viiden kuukauden ehdolliseen vankeuteen ja kolmen vuoden liiketoimintakieltoon.

Helsingin Puhelinluettelo

Parhaillaan tämänkaltaisista yrityksistä on aktiivisena ainakin Suomen Numerokeskus Oy sekä sen Helsingin Puhelinluettelo, Puhelinluettelo Helsinki, Uudenmaan Puhelinluettelo ja Suomen Puhelinluettelot. Stara sai käsiinsä sekä myyntipuhelun että reklamaationa tehdyn puhelun äänitteet. Niistä käy helposti ilmi miten organisoitua huijaustoiminta on. Asiakkaalle väitetään viimeiseen saakka sopimuksen syntyneen ja laskun olleen perusteltu. Kun myyjä lopulta huomaa, että asiakas tietää liikaa omista oikeuksistaan ja sopimuksen syntymekanismista, puhelu loppuu nopeasti.

KUUNTELE PUHELUTALLENTEET TÄLTÄ VIDEOLTA:

Sopimuksen syntyminen edellyttää aina sitä, että molemmat osapuolet osoittavat aktiivisesti tietävänsä mitä palvelua on tilattu ja mihin hintaan. Sopimus ei voi syntyä, ellei tilaaja ole selvästi ymmärtänyt mistä ollaan sopimassa ja mihin hintaan. Hänen tulee myös ilmaista asia selkeästi. Näitä sopimuksen syntymisen perusperiaatteita luetteloyritykset eivät yleensä täytä, ja silloin on kyse huijauslaskuista. Tällaisen tilanteen voi kuulla oheisen videon ensimmäisessä puhelussa.

Luetteloyrityksen huijaukset toteutetaan lähes poikkeuksetta samalla kaavalla. Yritykseen tulee puhelu, jossa pyydetään yrityksen tietojen vahvistamista. Osoitteen, puhelinnumeron ja verkkosivujen osoitteen jälkeen soittaja luettelee yleensä nopeasti joukon tekstiä, jonka joukossa ”rykäistään” nopeasti palvelun hinta. Hinta jää yrittäjältä helposti huomaamatta. Kun yrittäjä vastaa vielä sen jälkeen esimerkiksi kysymykseen ”Olivatko kaikki tiedot oikein?” myöntävästi, puhelu päättyy ja perätön huijauslasku tulee postissa. Tämä siitä huolimatta, että minkäänlaista tilausta tai sopimusta ei ole syntynyt.

Liian moni huijauksen kohteeksi joutuva yritys tyytyy reklamoinnin ja laskun riitauttamisen sijaan maksamaan jopa satojen eurojen laskun, vaikka tilausta ei ole todellisuudessa tehty. Huijauslaskun tullessa yrittäjän tulee tehdä siitä välittömästi reklamaatio, johon myyjä yleensä vastaa väittämällä, että asiasta on tehty sitova sopimus ja että puhelusta on olemassa äänite. Äänite kannattaa pyytää toimitettavaksi joka tapauksessa, sillä joskus huijari paljastuu jo jättämällä pyydetyn äänitteen toimittamatta. Härskeimmissä tapauksissa – kuten tässä aikaisemmassa artikkelissamme – äänite toimitetaan, vaikka siitä selviää, että minkäänlaista kauppaa ei todellisuudessa ole syntynyt.

Jos sinä tai yrityksesi joudutte tällaisen huijauksen kohteeksi, kannattaa ottaa välittömästi yhteyttä lakiasiantuntijoihin vaikkapa Suomen Yrittäjissä tai omassa tilitoimistossa. Reklamaatio tulee tehdä heti, ja siinä tulee tehdä selväksi, että mitään palvelua ei ole tilattu. Tästä linkistä voit lukea Suomen Yrittäjien tietopaketin harhaanjohtavasta markkinoinnista ja valelaskuista.

Uusimmat