Hyppynaru ei ole pelkkä lelu – tehokas ja edullinen treenimuoto

Fitness Lifestyle · Terhi Piiroinen

Hyppynarulla hyppiminen on todella tehokasta treeniä. Tehokkuus perustuu muun muassa siihen, että kaikki lihakset joutuvat samanaikaisesti töihin, minkä vuoksi syke nousee nopeasti. Hyppiessä kädet joutuvat töihin, vatsalihakset jännittyvät ja kaikki jalkalihakset joutuvat suorittamaan ponnistuksen ja alastulon vuoksi.

Men’s Health vinkkaa, että hyppynarulla voi tehdä myös tehokkaan HIIT-harjoituksen. Tutkimusten mukaan 10 minuutin hyppynaruharjoitus vastaa puolen tunnin pituista hölkkälenkkiä. Hyppynarut ovat edullisia ja niillä hyppiminen onnistuu vaikkapa lasten kanssa ulkoillessa tai kotona televisiota katsoessa, kunhan tilaa on tarpeeksi.

Moni malli ja julkkis treenaa päivittäin hyppynarun avulla. HIIT-harjoituksessa on ideana hyppiä narulla esimerkiksi tasajalkaa sekä vuoron perää yhdellä jalalla 20 sekunnin ajan ja levätä hyppimisen välissä 10 sekuntia. Session voi toteuttaa viisi kertaa minuutin hengähdystauolla. Hyppynaruharjoituksista saa monipuolisempia testaamalla erilaisia hyppytapoja.

Uusimmat