Kannabiksen käyttö ei ole suinkaan pelkästään nykyaikainen tapa. Tuoreen arkeologisen tutkimuksen perusteella kannabista poltettiin palvontamenoissa nykyisen Israelin alueella raamatullisina aikoina.
Tutkijat analysoivat Tel Aradissa sijaitsevan 2 700 vuotta vanhan temppelin raunioista löydettyä, hyvin säilynyttä ainetta. Aine on Journal Tel Aviv -tiedeulkaisun mukaan paljastunut kannabikseksi, joiden polttamisen tutkijat uskovat olleen osa temppelin uskonnollisia riittejä. Kyseessä on ensimmäinen todiste kannabiksen käytöstä muinaisen lähi-idän palvontamenoissa.
Noin 95 kilometrin päässä Tel Avivista sijaitseva Tel Aradin temppelin rauniot löydettiin 1960-luvulla. Palvontamenojen yhteydessä temppelin kalkkikivialttareilla poltetut aineet olivat säilyneet hyvin alueen kuivan ilmaston ansiosta. Yhdeltä alttarilta löydettiin pyhissä teksteissäkin mainittua olibaanihartsia, toiselta puolestaan jäämiä kannabiksen sisältämistä THC, CBD ja CBN -kannabinoideista.
Kannabista on käytetty myös lukuisten muiden muinaiskulttuurien palvontamenoissa. Esimerkiksi viime vuonna Kiinassa sijaitevasta 2 500 vuotta vanhasta hautaholvista löydettiin todisteita kannabiksen poltosta.
Cannabis was burned for religious rituals in Biblical-era Israel https://t.co/DqRjG6bzEq pic.twitter.com/083kGAC7BF
— New Scientist (@newscientist) May 29, 2020
Voit lisätä Staran Googlen ensisijaiseksi lähteeksi klikkaamalla tästä ja ruksittamalla laatikon. Voit myös lukea lisää tähän artikkeliin liittyvistä teemoista ja aiheista, kuten arkeologia, Israel, kannabis tai laajemmin samasta aihealueesta Viihdeuutiset -osioistamme.