Mämmi on euromääräisesti mitattuna koko vuoden myydyin sesonkiherkku S-ryhmän ruokakaupoissa. Sitä on saatavilla ympäri vuoden esimerkiksi pakasteena, mutta suurin sesonki ajoittuu luonnollisesti pääsiäiseen.
– Vuoden 2021 aikana mämmiä myytiin S-ryhmän kaupoissa noin kaksi miljoonaa rasiaa. Myyntidatamme perusteella mämmin myynti korostuu pääsiäisen aikana erityisesti Etelä-Savon, Keski-Suomen ja Kainuun alueilla, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho toteaa.
Pashaa puolestaan myytiin viime vuonna noin 600.000 purkillista. Myyntidatasta selviää, että pashan ystäviä löytyy erityisesti Pohjois-Karjalan alueelta. Suklaamunilla puolestaan herkutellaan erityisen paljon Pohjanmaalla.
Pääsiäislimpun ostamisessa alueelliset erot ovat suurimmat läntisen ja itäisen Suomen välillä. Limppua löytyy pääsiäisen ostoskoreista etenkin Etelä-Pohjanmaalla, Pohjanmaalla, Pirkanmaalla, Satakunnassa, Lapissa ja Kanta-Hämeessä, kun taas Savossa, Karjalassa ja Kymenlaaksossa pääsiäislimppua ostetaan muuta Suomea vähemmän.
Pääsiäispöydän pääruokana moni tarjoaa lammasta, jonka myynti yli 30-kertaistui S-ryhmän kaupoissa viime vuonna pääsiäisviikolla tavanomaiseen viikkoon verrattuna. Erityisen hyvin lampaan- ja karitsanliha käy kaupaksi Uudellamaalla. Pääsiäinen merkitsee monille suomalaisille myös grillikauden avausta, etenkin, jos säät ovat suotuisat.
– Viime vuoden pääsiäisviikolla ostetut grillimakkarakilot tuplaantuivat edeltäviin viikkoihin verrattuna, Päällysaho paljastaa.
Voit halutessasi lukea Starassa myös lisää juuri tähän artikkeliin liittyvistä teemoista ja aiheista, kuten mämmi, pääsiäinen tai laajemmin tästä aihealueesta Lifestyle, Ruoka -osioistamme.