Suomalaiskunta palkittiin pessimistisestä markkinnoinnista: ”Unelmat peruttu”

Koti & Asuminen Lifestyle · Terhi Piiroinen

Puolangan pessimistit ovat tunnettuja inhorealistisesta tyylistä kertoa omasta kunnastaan ja toiminnastaan. Puolangan pessimistien taiteellinen johtaja Tommi Rajala kuvaakin usein, että Puolanka on jo kuollut kunta ja kun sen tiedostaa, on helpompi toimia.

– Puolanka on ollut koko 2000-luvun yksi Suomen nopeimmin kuolevista kunnista. Tämän faktan ympärille on syntynyt pessimistien kulttuuritoimintaa harjoittava yhdistys, joka on myös kaapannut kuntabrändin itselleen. Koko Suomi on täynnä Puolangan kaltaisia kutistuvia kyliä. Me emme usko vääjäämättömän kehityksen pysäyttämiseen, ja siksi käytämme mieluummin vähäiset resurssimme jonkin täysin uuden luomiseen, taiteellinen johtaja Tommi Rajala kertoo.

Suomalainen melankolinen mielenmaisema ja omaleimainen kuntamarkkinointi purevat kansainvälisesti: Puolangan pessimismihanke voitti Yleisön suosikki -palkinnon EU:n Rural Inspiration Awards -kilpailussa.

– Onhan se mukava saada tunnustusta siitä, että jotain on tehty oikein. Eli jatketaan samaan suuntaan. Kaikki ei tykkää siitä mitä me teemme, mutta ei me kaikkia yritetäkään miellyttää. Onneksi maailmasta löytyy muutama muukin pessimisti, Rajala kommentoi kilpailumenestystä.