Alkon litramyynti laski tammikuussa – tipattomuus näkyy myynnissä

Ruoka Viihdeuutiset · Tim Isokivi

Moni viettää alkuvuodesta tipatonta tammikuuta, mikä näkyy myös Alkon myyntitilastoissa. Tänä vuonna tammikuun myynti oli pienempää kuin korona-ajalle osuneena vertailukautena. Myynti laski 9,4 prosenttia vuoden 2022 tammikuuhun verrattuna.

Viinien myyntilitrat laskivat 10,5 prosenttia, väkevien 6,2 prosenttia, panimotuotteiden 12,5 prosenttia ja alkoholittomien 5,9 prosenttia. Punaviineissä litramyynti laski 13,7 prosenttia, valkoviineissä 8,5 prosenttia, roseeviineissä 4,4 prosenttia ja kuohuviineissä 5,1 prosenttia. Yhteensä litramyynti oli Alkoissa tammikuussa 4,8 miljoonaa litraa.

– Tammikuu on meille hiljaisin kuukausi. Moni pohtii elämäntapojaan vuoden alussa uusiksi, ja tipaton tammikuu on monelle perinne, Alkon liiketoimintajohtaja Kari Pennanen totesi tiedotteessa.

– Olemme tehtävämme mukaisesti erilainen kauppa emmekä pyri maksimoimaan myyntiämme. Alkoholi kun ei ole tavanomainen kulutushyödyke. Pyrimme mahdollistamaan asiakkaillemme vastuulliset valinnat, tarkoittaa se sitten matala-alkoholisempaa tai ympäristöystävällisempää, Pennanen jatkoi.