Jymy-yllätys: Yli 40 vuotta vanha pelikonsoli päihitti tekoälyn shakissa

Digi Pelit Viihdeuutiset · Tim Isokivi

Yhdysvaltalainen insinööri Robert Caruso päätti selvittää, voittaako runsaasti otsikoissa ollut ChatGPT-tekoälymalli yli 40 vuotta vanhan pelikonsoliteknologian shakissa. Hän odotti tekoälyn päihittävän Atari 2600 -konsolin Video Chess -shakkipelissä helposti. Toisin kuitenkin kävi.

– Halusin nähdä, kuinka nopeasti tekoäly päihittäisi pelin joka ajattelee ennakolta vain 1-2 siirtoa eteenpäin 1,19 megahertsin suorittimella, Caruso kertoi LinkedIn-julkaisussaan.

Caruson mukaan ChatGPT muun muassa sekoitti tornit ja lähetit keskenään, jätti huomioimatta sotilashaarukat ja unohteli, missä pelinappulat sijaitsivat. Caruso epäili alkuun vanhan pelin symboleiden olevan liian abstrakteja tunnistettavaksi. Standardoituun algebralliseen merkintätapaan vaihtaminen ei kuitenkaan saanut tekoälyä pärjäämään paremmin.

– Virheitä oli niin paljon, että niille olisi naurettu kolmasluokkalaisten shakkikerhossa, Caruso paljasti.

Caruson mukaan idea haasteesta syntyi ChatGPT:n omasta aloitteesta. Chattibotti oli nimittäin väittänyt, että se kykenisi voittamaan shakkiottelun vuonna 1979 alun perin julkaistussa Video Chess -pelissä vaivatta.