Sähköautojen käyttöaste vaihtelee suuresti eri maiden ja alueiden mukaan. Politiikka on keskeisessä asemassa. Esimerkiksi Kiinassa sähköautojen myynti kasvaa vauhdilla ja Euroopassa siirtymä kiihtyy arvion mukaan vuoden 2027 jälkeen. Yhdysvalloissa etenemistä hidastavat politiikka sekä korkeat kustannukset.
Tilintarkastus- ja talousyhtiö EY:n tuoreessa Mobility Lens Forecaster -analyysissa arvioidaan sähköautojen myyntiä vuoteen 2050 asti.
Akkukäyttöisten sähköautojen myynnin odotetaan ylittävän 50 prosentin osuuden Kiinassa, Euroopassa ja Yhdysvalloissa vuoteen 2034 mennessä. Hybridit ja lataushybridit säilyvät silti tärkeässä roolissa ainakin vuoteen 2036 asti.
– Sähköautosiirtymä etenee, mutta epätasaisesti. Yhdysvalloissa epävarmuus ja latausverkoston puutteet hidastavat muutosta, kun taas Kiina hyötyy vakaasta politiikasta ja vahvasta sähköautoekosysteemistä. Euroopassa päästörajoitukset vauhdittavat kehitystä, mutta hitaasti, sanoo EY:n partneri Roope Hyöky.
Kiinassa uusien sähköautojen odotetaan muodostavan jo puolet ensirekisteröinneistä ensi vuonna. Vuoteen 2034 mennessä osuus voi nousta yli 90 prosenttiin. Vaikka maan osuus maailman sähköautomyynnistä pienenee tulevina vuosikymmeninä, se pysyy sähköistymisen suurimpana veturina.
Euroopassa sähköautojen myynnin odotetaan ylittävän puolet ensirekisteröinneistä vuonna 2032. Pohjoismaat ovat kuitenkin jo nyt selvässä kärjessä. Esimerkiksi Norjassa sähköautojen ja lataushybridien osuus on 96 prosenttia uusista rekisteröinneistä, Tanskassa 66 prosenttia, Ruotsissa 60 ja Suomessa 56 prosenttia.
Islannissa osuus on 51 prosenttia. Suomessa ja muissa Pohjoismaissa ostotuet on poistettu, mutta verohelpotukset ja yritysten päästötavoitteet tukevat yhä sähköautojen yleistymistä.