Huijausviesteissä saatetaan toisinaan vedota kiireen tunteeseen väittämällä, että vastaanottajalta olisi jäänyt laskuja maksamatta. Joskus huijausten tyyli on kuitenkin päinvastainen. Tuoreessa huijauskampanjassa vastaanottajalle väitetään, että hän on maksanut laskunsa kahdesti.
Elisa kertoo tiedotteessaan asiakkaidensa saaneen sähköpostiviestejä, joissa vastaanottajan kerrotaan maksaneen laskunsa kahteen kertaan.
Viestin mukaan ylimääräinen maksu halutaan palauttaa. Mukana on linkki, joka kuitenkin johtaa palautusprosessin sijaan tietojenkalastelusivustolle.
Teleoperaattori varoittaa, ettei viesti ole todellisuudessa Elisan lähettämä. Sähköpostitse saapuviin linkkeihin kehotetaan suhtautumaan kriittisesti. Kirjautumistietoja ei tule antaa linkkien kautta avautuville sivustoille, vaikka ne näyttäisivät kuinka aidoilta.
Mikäli kirjautumistietojen epäilee päätyneen vääriin käsiin, tulee salasana vaihtaa mahdollisimman nopeasti. Jos verkkopankkitunnukset ovat päätyneet huijaussivustolle, tulee yhteyttä ottaa heti pankkiin. Elisan asiakkaat näkevät ajantasaiset laskutustietonsa OmaElisa-palvelussa.
Voit lukea Starassa myös lisää tähän kyseiseen artikkeliin liittyvistä aiheista, kuten Elisa, tietoturva tai laajemmin aihealueesta Digi Viihdeuutiset.