Joulun kaupallinen kausi käynnistyy oikeastaan jo pyhäinpäivän vietosta, kun halloweenaiheinen krääsä täyttää kaupan. Ihmiset ostavat muovikurpitsoja aitojen sijaan, tuhlaavat rahansa kertakäyttöisiin naamiaisasuihin ja saattavat koristella kotinsa parin tunnin ajaksi tuotteilla, jotka heitetään roskiin.
Samanlainen kulutusrumba jatkuu aina jouluun asti, tosin eri teemoilla Black Fridaysta jouluahjahärdelliin. Luontoliitto haastaa suomalaiset tänä viikonloppuna kulutuslakkoon. Älä osta mitään -kampanja alkaa perjantaina 31. lokakuuta.
Lasten ja nuorten ympäristöjärjestön kampanja kestää tänä vuonna koko marraskuun ajan. Kampanja huipentuu lopulta Älä osta mitään -päivään 28. marraskuuta.
Tavoitteena on herättää keskustelua ylikulutuksesta ja kannustaa ihmisiä miettimään omia kulutustottumuksiaan.
– Tämä on kaikkein pelottavin asia tänä Halloweenina. Ylikulutus on kriisi, joka uhkaa elämää maapallolla, kertoo Luontoliiton hallituksen puheenjohtaja, kansainvälisen politiikan ja kestävän kehityksen opiskelija Elo Vanhanen.
Kampanjan aikana Luontoliitto kannustaa suomalaisia olemaan ostamatta mitään uutta koko kuukauden ajan. Sen sijaan kehotetaan korjaamaan, lainaamaan, kierrättämään ja hyödyntämään jo olemassa olevia tavaroita. Korjaamisesta ja jakamisesta pitäisikin Vanhasen mukaan tehdä helpompaa ja kannattavampaa kuin uuden ostamisesta.
Luontoliitto julkaisi kampanjan yhteydessä vetoomuksen, jossa vaaditaan pikamuodin ympäristöhaittojen vähentämistä. Älä osta mitään -kampanjaan voi osallistua pohtimalla omaa kulutuskäyttäytymistään.
Jos upotus ei näy, voit katsoa sen tästä.
Voit lukea Starassa myös lisää tähän kyseiseen artikkeliin liittyvistä aiheista, kuten alennusmyynti, ostoskeskus, vaatekauppa tai laajemmin aihealueesta Viihdeuutiset.