Nokia on uuden tarjouskierroksen myötä onnistunut saamaan 5G-verkkosopimuksen Kiinasta. Yhtiö sai 10 prosentin osion yhdestä China Mobile -yhtiön kolmesta 5G-sopimuksesta.
Tuore verkkosopimus on Nokialle merkittävä, sillä esimerkiksi viime vuonna yhtiö ei Reuters-uutistoimiston mukaan onnistunut voittamaan ainuttakaan 5G-sopimusta Kiinassa. Kiina on yksi suurimmista markkina-alueista televiestintäalan yrityksille, sillä se on muita maita edellä 5G-verkkoon siirtymisessä. Suurin osa tuoreista sopimuksista päätyi kiinalaisille Huaweille ja ZTE:lle.
Vastaavasti ruotsalainen Ericsson-yhtiö sai tällä tarjoukierroksella 9,6 prosentin osuuden yhdestä verkkosopimuksesta. Ruotsalaisyhtiön odotettiinkin saavan pienemmän osuuden sopimuksesta, sillä sillä Ruotsi päätti taannoin sopia kiinalaiset yhtiöt kokonaan pois oman 5G-verkkonsa rakentamisesta.
Kolmen uuden sopimuksen yhteisarvo on noin 6 miljardia dollaria. Nokian osuus tästä on noin 4 prosentiaa. Ericssonin osuus jää 2 prosenttiin, kun vielä viime vuonna se oli 11 prosenttia.
Voit lisätä Staran Googlen ensisijaiseksi lähteeksi klikkaamalla tästä ja ruksittamalla laatikon. Voit myös lukea lisää tähän artikkeliin liittyvistä teemoista ja aiheista, kuten 5G, Kiina, Nokia tai laajemmin samasta aihealueesta Digi -osioistamme.