Aamulehti sai huomautuksen virheellisestä uutisoinnista – jutun motiivi ihmetyttää

Ohhoh! · Stara.fi

Kerroimme viime vuoden lokakuussa kuinka Aamulehti uutisoi etusivullaan näyttävästi tapauksesta, jossa se väitti Suomen Ilotulitus Oy -yrityksen syyllistyneen vakavaan rikokseen. Pian selvisi, että lehden väitteet olivat virheellisiä, mutta Aamulehti ei vaatimuksista huolimatta suostunut korjaamaan uutisointiaan.


Kuvakaappaus: Aamulehti.fi

Lopulta Suomen Ilotulitus joutui itse julkaisemaan tiedotteen, jossa se korjasi Aamulehden lukijoille välittyneen virheellisen käsityksen. Jutun kohteena ollut yhtiö joutui siten itse oikaisemaan sitä koskevan virheellisen uutisoinnin, koska lehti ei suostunut korjaamaan virhettä. Virheellisiä tietoja ei ole vieläkään korjattu. Suomen Ilotulituksen toimitusjohtaja teki myöhemmin Aamulehden toiminnasta kantelun julkisen sanan neuvostolle.

Myöhemmin jutun taustoista selvisi, että jutun kirjoittaneen Aamulehden toimittajan lanko oli Suomen Ilotulituksen entinen työntekijä, jolla oli lisäksi jutun julkaisuhetkellä käynnissä oikeusprosessi Suomen Ilotulituksen kanssa. Nyt julkisen sanan neuvosto on antanut lehdelle huomautuksen. Neuvoston mielestä Aamulehden jutun painotusten perusteella heräsi kysymys toimittajan motiiveista hänen perhesuhteidensa takia.

Uusimmat