Ravintoloitsija suuttui asiakkaalle – uskomaton kosto internetissä

Viihdeuutiset · Anna Poikkimäki

Suomessakin on internet-sivuja, joilla asiakkaat voivat kommentoida ja arvostella ravintoloiden ruokia ja palveluita. Annettu palaute ei tietenkään aina välttämättä ole ravintolan henkilökunnan mieleen. Suomessa tällaisesta malliesimerkkinä on taannoinen tapaus Ravintola Lehtovaara.

Nyt Kanadan Ottawassa sijaitsevan Mambo Nuevo Latino -ravintolan toinen omistaja Marisol Simoes otti huonon asiakkaaspalautteen vähän turhankin raskaasti, ja päätti kostaa sen antaneelle Elayna Katzille erikoisella tavalla. Kaikki alkoi, kun Elayna Katz kirjoitti Restaurantthing.com -sivustolle arvostelun Mambo Nuevo Latino -ravintolasta saatuaan paikassa kehnoa palvelua.

Arvostelussaan Katz kuvaili, kuinka hänen pastassaan oli oliiveja, vaikka hän oli nimenomaan pyytänyt tarjoilijaa jättämään ne pois. Parsa sensijaan oli korvattu varsisellerillä ja herneillä. Myös juomatarjoilu oli hidasta ja henkilökunta halusi hänen maksavan tuplahinnan Katzin pyydettyä uuden annoksen väärän ruoan tilalle.

Arvostelusta raivostunut Simoes kosti Katzille ensin lähettämällä hänen esimiehille sähköpostiviestejä, joissa hän esiintyi Katzina ja kertoi olevansa transsukupuolinen, ”tiikeri sängyssä” ja nauttivansa ryhmäseksistä. Tämä ei ilmeisesti riittänyt, sillä Simoes perusti Katzin nimellä myös kaksi treffi-ilmoitusta joissa hän väitti tämän olevan ”avoinna kaikkeen – pareille, kolmen kimppaan ja ryhmäseksiin” sekä kiinnostunut erityisesti transsukupuolisista ja transseksuaaleista.

Poliisi jäljitti Marisol Simoesin viestien lähettäjäksi IP-osoitteen perusteella. Simoes todettiin oikeudessa syylliseksi kaksinkertaiseen kunnialoukkaukseen Elayna Katzia kohtaan. Oikeudenkäynnin jälkeen Katz totesi miettivänsä kahteen kertaan palautteen lähettämistä ravintolaan mikäli joutuisi tekemään niin uudelleen. Hän kuitenkin uskoo edelleen vahvasti, että asiakkailla on oikeus kirjoittaa internetiin arvosteluja ravintoloissa asioituaan.