Alkoholin mainoskielto turha – ei vaikuta alkoholin kulutukseen

Lifestyle · Stara.fi

Vuodenvaihteessa suomalaiset saivat jälleen syytä äimistellä suomalaista virkamiestoimintaa, kun alkoholilain muutos kielsi mietojen alkoholijuomien mainonnan. Valviran virkamiehet ulottivat nimittäin kiellon myös esimerkiksi jakeluyhtiöiden autoihin ja esimerkiksi Koffin panimon pihamaan oluttölkkiin.

Alkoholimainonnan täyskielto on ollut voimassa lähes viisi kuukautta, joten Stara tiedusteli lukijoiltaan miten alkoholimainosten katoaminen on vaikuttanut heidän alkoholin kulutukseensa. Kyselyyn vastasi yli 40.000 lukijaa, ja vastausten perusteella alkoholin mainoskielto on täysin hyödytön.

Vastaajista nimittäin peräti 58 prosenttia ilmoitti, ettei kielto ole vaikuttanut heidän kulutukseensa mitenkään. 38 prosenttia sen sijaan kertoi mainoskiellon lisänneen käyttöä paljon tai jonkin verran. Vain neljä prosenttia vastaajista ilmoitti, että alkoholin mainoskielto olisi vähentänyt alkoholin kulutusta paljon tai jonkin verran.

Toukokuun alussa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoi, että ennakkotietojen mukaan alkoholijuomien kulutus Suomessa on vuonna 2014 vähentynyt noin neljä prosenttia. Tilastojen mukaan viime vuonna Suomessa juotiin 11,1 litraa sataprosenttista alkoholia jokaista 15 vuotta täyttänyttä kohden. Tilastoimaton kulutus, sisältäen matkustajatuonnin Virosta, on laskettu 21,2 prosentiksi kokonaiskulutuksesta.

Tilastoissa on kuitenkin merkittävä ongelma, sillä matkustajatuonnin todellista määrää on mahdotonta laskea luotettavasti. Virosta tuodun alkoholin määrä on ollut Suomen alkoholiveron nostoista johtuen viime vuosina rajussa kasvussa, ja se voi olla todellisuudessa merkittävästi suurempi kuin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkistamissa laskelmissa on nyt huomioitu. Viranomaisten näkemys matkustajatuonnista perustuu puhelinhaastatteluihin, joihin valitaan viikoittain satunnaisesti 500 suomalaista.