Liikunta parantaa muistia – aivot rakastavat hikijumppaa

Fitness Lifestyle · Terhi Piiroinen

Sydän-, hengitys- ja verenkiertojärjestelmän toimintakykyä parantava aerobinen liikunta voi olla juoksemista, jumppaamista, uimista, pyöräilyä tai vaikkapa hiihtoa. Nyt kestävyysliikunnan on todettu parantavan ihmisen muistia ja aivojen yleistä hyvinvointia.

NeuroImage-julkaisussa on esitelty tutkimus, jonka mukaan säännöllinen kestävyysliikunta kehittää kunnon lisäksi aivoja. Liikunta tuottaa aivoihin kemikaaleja, jotka kehittävät pään sisällä olevan elimen hermokudoksia. Tutkimukseen osallistui 737 ihmistä, ja he harrastivat säännöllisesti liikuntaa 2-5 kertaa viikossa.

Aivojen fyysinen koko ei muuttunut kokonaisuudessaan, mutta niiden tehokkuus parani hieman liikuntatottumusten lisääntyessä. Liikunta ehkäisee muun muassa tavallisesta vanhenemisesta johtuvaa kognitiivisten kykyjen heikkenemistä. Tutkimukseen osallistuneet henkilöt olivat 24–76-vuotiaita, mutta keski-ikä oli 66 vuotta. Joillakin osallistujilla oli todettu mielenterveys- tai muistiongelmia, jolloin tulokset eivät olleet samanarvoisia terveiden henkilöiden kanssa.

Uusimmat