Telia estää viimein Ninjasplay-laskutushuijauksen

Viihdeuutiset · Stara.fi

Stara nosti elokuun alussa ensimmäisenä mediana esiin ongelman, jossa suuri joukko Telian asiakkaita oli joutunut laskutushuijauksen kohteeksi. Kyseessä oli Ninjasplay-nimiseen peliin liittyvä huijaus, jossa lapset olivat parilla klikkauksella tietämättään tehneet kuukausittaisen pelitilauksen.

Telia oli Staran tietojen mukaan ainoa operaattori, joka ei tuolloin ollut vielä estänyt huijareiden toimintaa. Kuluttajaviranomaisten mukaan Telia oli vastuussa laskujensa oikeellisuudesta, mutta Staralle yhtiö kertoi toimivansa ainoastaan laskutuksen välittäjänä. Telian ja Ninjasplayn toiminnasta on Staran tietojen mukaan tehty useita rikosilmoituksia.

Muut mediat tarttuivat ongelmaan Staran uutisoitua siitä, ja lopulta Telia joutui korjaamaan toimintaansa. Nyt Telia on nimittäin ilmoittanut sulkevansa Ninjasplay-mobiilimaksamisen. Yhtiö lupaa lisäksi hyvittää aikaisemmat veloitukset. Ninjasplayn hinta oli 6,19 euroa viikolta, eli 24,76 euroa kuukaudessa.

Huijareiden toimintaperiaate on saada asiakas klikkaamaan mainosta esimerkiksi YouTubessa, minkä jälkeen asiakkaan katsotaan tilanneen palvelun ja kuukausilaskutus alkaa ilman todellista tilausta. Ollakseen pätevä tulee tällainen tilaus vahvistaa tekstiviesti, jossa kerrotaan tilausehdot ja johon pitää vastata esimerkiksi OK tilauksen vahvistamiseksi. Muussa tapauksessa kestotilausta ei ole tehty.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan maksulliset palvelutekstiviestit voivat olla esimerkiksi pelejä, kilpailuja, testejä ja soittoääniä. Palvelutekstiviestien tilaamisesta veloitetaan puhelinlaskussa. Tavallisesti tilaus vaatii omaa aktiivisuutta, kuten puhelinnumeron antamisen tai palvelutekstiviestiin vastaamisen. Alan huijaukset leviävät yleensä internetissä olevissa testeissä ja kilpailuissa, joissa kysytään matkapuhelinnumeroa.