Argentiinalaisen naisen uskotaan parantuneen HI-viruksesta itsekseen ilman kantasoluhoidon apua. Kyseessä oin tettävästi toinen tapaus, jossa ihmisen elimistön oma immuunijärjestelmä on onnistunut selättämään viruksen.
30-vuotiaalla potilaalla diagnosoitiin HIV vuonna 2013. Lääkäreiden yllätykseksi viruksesta ei kuitenkaan enää ole löydetty jälkiä. NBC-uutissivuston mukaan lääkärit kävivät läpi yteensä 1,2 miljardia verisolua ja myöhemmin 500 miljoonaa istukan solua naisen synnytettyä HIV-negatiivisen lapsen viime vuonna.
Tutkimustulokset julkaistiin Annals of Internal Medicine -tiedejulkaisussa. Kalifornian yliopiston tohtori Steven Deeksin mukaan tutkijoiden täytyy seuraavaksi selvittää yllättävään parantumiseen johtaneet mekanismit. Lääkärit haluavat tutkia, voisiko parantumisesta olla apua myös muiden HIV-potilaiden hoidossa.
Aikaisemmin tiedossa on ollut yksi ihminen, jonka elimistön oma immuunijärjestelmä vaikutti selättäneen HI-viruksen. Nykyään 67-vuotiaalla kalifornialaisnaisella diagnosoitiin HIV vuonna 1992, mutta virusta ei myöhemmin löydetty tutkijiden sekvensoitua hänen miljardeja solujaan. Tutkijat epäilevät potilaiden elimistössä olleen erityisen vahvoja taudinaiheuttajia solujen sisällä tappavia T-imusoluja.
Voit lisätä Staran Googlen ensisijaiseksi lähteeksi klikkaamalla tästä ja ruksittamalla laatikon. Voit myös lukea lisää tähän artikkeliin liittyvistä teemoista ja aiheista, kuten Argentiina, HIV, tutkimus tai laajemmin samasta aihealueesta Terveys, Uutiset, Viihdeuutiset -osioistamme.