Kauppa käy Black Friday -alennussesongin aikana kuumana niin verkkokaupoissa kuin kivijalkaliikkeissä. Kyseessä on verkkokauppaostosten vilkkain päivä Suomessa. Kulutusjuhla näkyy myös palautusten määrässä.
Kuljetuspalvelu PostNordin mukaanjopa 35 prosenttia Black Friday -verkko-ostoksista palautetaan takaisin myyjälle. PostNordin teettämän tutkimuksen perusteella verkkokauppapalautuksia tehdään eniten vaatteita. Ikäryhmistä eniten palautuksia tekevät alle 30-vuotiaat.
– Toivomme ostoshuuman keskellä suomalaisilta harkintakykyä, sillä jokainen palautettu tuote aiheuttaa aina ilmastopäästöjä, kertoo tiedotteessa PostNord Oy:n toimitusjohtaja Johanna Starck.
– Viime vuonna pelkästään PostNordin Suomessa toimittamien, Singles Dayn ja Black Fridayn välillä tehtyjen verkko-ostosten palautusten tuottama logistinen hiilijalanjälki oli noin 63 300 kilogrammaa hiilidioksidiekvivalenttia. Se vastaa keskivertosuomalaisen yli sadan vuoden lentomatkailun aiheuttamia ympäristöpäästöjä, Starck jatkaa.
Voit lukea Starassa myös lisää tähän kyseiseen artikkeliin liittyvistä aiheista, kuten Black Friday, posti tai laajemmin aihealueesta Koti & Asuminen Viihdeuutiset.