Markkinaoikeus on määrännyt Telia Finland Oyj:n muuttamaan käytäntöjään asiakaspalvelupuheluiden hinnoittelussa. Päätöksen mukaan Telian sopimusasiointinumero on ollut kuluttajansuojalain vastainen. Nyt soittamisesta on aiheutunut kuluttajalle tavallista korkeampia kustannuksia.
Soittaminen on maksanut jopa 17–18 senttiä minuutilta. Se on enemmän kuin soitto normaaliin matkapuhelin- tai lankanumeroon. Kuluttaja-asiamiehen mukaan tällaisista ylimääräisistä kuluista ei saa koitua estettä sopimukseen liittyvien asioiden hoitamiseen.
Päätöksellä markkinaoikeus vahvistaa sen, että kuluttajalla on oikeus asioida puhelimitse maksutta tai vain normaalin puheluhinnan mukaisesti, kun kyse on esimerkiksi reklamaatiosta, sopimuksen irtisanomisesta tai muusta sopimusoikeudellisesta yhteydenotosta.
– Vihdoin saimme vahvistuksen sille, että kuluttajan pitää voida asioida puhelimitse ilman lisäkuluja sopimustaan tai tehtyä kauppaa koskevassa asiassa. Tämä on keskeistä kuluttajan oikeuksiin pääsyn kannalta, ja on tärkeää, että asiaan on nyt saatu selvyys tuomioistuinratkaisulla, toteaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.
Telian tulee noudattaa päätöstä syyskuusta alkaen. Päätöksen rikkomisesta voidaan määrätä 150.000 euron uhkasakko. Päätös ei ole vielä lainvoimainen, mutta kuluttaja-asiamies odottaa muidenkin yritysten muuttavan käytäntöjään päätöksen mukaisesti ja viivytyksettä.