Kuluttaja-asiamies joutui puuttumaan autorahoitusyhtiön toimintaan

Autot Lifestyle · Terhi Piiroinen

Autokauppojen mainoksissa houkutellaan asiakkaita rahoitustarjouksilla. Tarjouksissa lupaillaan esimerkiksi pientä korkoa tai rahoituksen myöntämistä ilman käsirahaa. Käytännössä moni kuluttaja on kuitenkin joutunut pettymään, kun rahoitusyhtiöt ovat yksipuolisesti muuttaneet ehtoja tarjouksissaan ennen kaupantekoa. Nyt yksi tällainen esimerkki on päätynyt kuluttaja-asiamiehen pöydälle.

Rahoitusyhtiö DNB Auto Finance Oy nosti kuluttajalle tarjotun autoluoton korkoa, koska ajoneuvon toimitus viivästyi. Kuluttaja-asiamiehen mukaan menettely oli kuluttajansuojalain vastainen ja kohtuuttomuuden rajoilla, sillä kuluttajalla ei ollut todellista mahdollisuutta hyväksyä aiemmin saamaansa rahoitustarjousta.

DNB perusteli toimintaansa sillä, että lopullinen luottosopimus tehdään vasta auton toimituksen yhteydessä. Yhtiön mukaan luottotarjous ei voi olla voimassa rajattomasti. Jos autoa ei ole ehditty toimittaa ajoissa, yhtiö varaa itselleen oikeuden tarkistaa asiakkaan luottokelpoisuus ja muuttaa ehtoja.

Kuluttaja-asiamies painottaa, että kuluttajan tulee voida luottaa autoliikkeen kautta saamaansa rahoitustarjoukseen. Usein jopa auton tilauspäätös perustuu korkoon tai käsirahan suuruuteen. Tarjouksen on oltava voimassa siihen asti, että kuluttajalla on ensimmäinen mahdollisuus tehdä lopullinen sopimus.

– Kuluttajan on voitava luottaa, että auton tilaushetkellä saatu rahoitustarjous sitoo, vaikka lopullinen sopimus syntyisi vasta toimituksen yhteydessä, totesi kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

DNB Auto Finance sitoutui viranomaisen vaatimuksiin ja muuttaa käytäntöjään. Tapauksella on merkitystä monelle autoa ostavalle, sillä se asettaa rajan sille, miten pitkälle rahoitusyhtiöt voivat venyttää ehtoja kuluttajan vahingoksi. Päätös sitoo myös muita rahoitusyhtiöitä.

PS: Lue lisää autoista Jokamies.fi -verkkolehdestä.