Sähköautojen suosio kasvaa Suomessa, mutta syksyyn kuuluvat sateet ja huonokuntoiset tiet aiheuttavat vakavia riskejä. Vakuutusyhtiö muistuttaa, että pelkästään vaarattomalta näyttävä lätäkkö voi olla auton pohjaa rikkova kuoppa. Sähköautojen akut sijaitsevat juuri auton alla.
Vaurioituneen akuston korjaus maksaa useita tuhansia euroja, ja pahimmillaan koko akun vaihto voi nousta kymmeniin tuhansiin. Vaikka autotehtaiden mukaan sähköautot kestävät roiskevettä paremmin kuin polttomoottoriautot, niin pitkäaikainen altistus vedelle voi vaurioittaa akustoa tai muita komponentteja.
Polttomoottoriautoissa ongelmaksi voi muodostua ilmanottoaukkoon päätynyt vesi, josta voi aiheutua moottorivaurio. Näitä ei yleensä korvata vakuutuksesta, jos auto on ajettu tietoisesti veden peittämälle tielle.
Riskit eivät liity vain ajamiseen. Tulvaveden ympäröimäksi jäänyt auto voi vaurioitua käyttökelvottomaksi pysäköitynä, jos vesi pääsee sisätiloihin ja sähköjärjestelmiin. Lopulta lasku huonokuntoisista teistä ja sateista kaatuu autoilijan itse maksettavaksi kalliina korjauslaskuna tai vakuutusmaksujen nousuna.
– Ajoneuvolla ei pidä ajaa tulviviin alikulkuihin tai muutoinkaan veteen, jonka syvyyttä ei tiedä. Yleisimmin tällaisissa tilanteissa vahingoittuu ajoneuvon moottori. Moottorivaurio on kallis vahinko, jonka korjaaminen saattaa maksaa tuhansia euroja. Edes laajimmat kaskovakuutukset eivät korvaa vahinkoa, joka on aiheutunut siitä, että ajoneuvolla on ajettu veden peittämällä tiellä tai alueella, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvokorvauspalveluiden korvauspäällikkö Sami Reinikka varoittaa.