Kalasteluhuijauksia tehtaillaan usein tunnettujen brändien ja toimijoiden nimissä. Tietoturvayhtiö Check Point Researchin tuoreessa Brand Phising -raportissa selviää, minkä brändien nimissä huijauksia on tehty eniten vuoden 2024 kolmannella neljänneksellä.
Listan kärjessä on teknologiajätti Microsoft. Microsoftin nimi esiintyi 40 prosentissa kaikista tietojenkalasteluyrityksistä.
Check Point Software Technologies FInland Oy:n tiedotteen mukaan selkeä nousu on osoitus rikollisten kasvavasta kiinnostuksesta laajasti käytössä olevia alustoja kohtaan.
Toiseksi sijoittui Google 9 prosentilla. Kolmannella sijalla on Apple 6 prosentilla. Microsoft, Google ja Apple kattoivat yhteensä yli puolet kaikista tarkastelujakson brändihuijauksista.
Globaaliin kärkikymmenikköön nousivat pitkän tauon jälkeen PayPal ja DHL. Hyökkääjien kiinnostus digitaalisia maksupalveluita ja logistiikka-alaa on tilastojen perusteella nousussa.
– Tietojenkalastelu ei ole enää vain kirjoitusvirheitä ja kömpelöitä kirjautumissivuja – nykyään hyökkäykset ovat tekoälyn tuottamia, hyperpersonoituja ja äärimmäisen uskottavia. Se, että 40 prosenttia tietojenkalasteluhyökkäyksistä jäljittelee Microsoftia ja että PayPalin ja DHL:n kaltaiset tutut nimet palaavat listalle, osoittaa, että rikolliset keskittyvät entistä voimakkaammin ihmisten arjen luottopalveluihin, kertoo tiedotteessa Check Point Softwaren Data Group Manager Omer Dembinsky.
Useimmin väärennetyt brändit vuoden 2025 kolmannella neljänneksellä:
- Microsoft: 40 %
- Google: 9 %
- Apple: 6 %
- Spotify: 4 %
- Amazon: 3 %
- PayPal: 3 %
- Adobe: 3 %
- Booking.com: 2 %
- LinkedIn: 2 %
- DHL: 2 %
Voit lukea Starassa myös lisää tähän kyseiseen artikkeliin liittyvistä aiheista, kuten Apple, Google, Microsoft, tietoturva tai laajemmin aihealueesta Digi Viihdeuutiset.