Kuluttaja-asiamies puuttui ALE-mainontaan – kauppojen väitteet eivät olleet totta

Lifestyle Kirjoittaja: , toimittaja Ilmoita virheestä, Tietoa meistä
Toimitusperiaatteet

Kuluttaja-asiamies on vaatinut kodinkoneketju Poweria muuttamaan alennusmarkkinointiaan. Tiedotteen mukaan markkinoinnin katsottiin olevan osin harhaanjohtavaa. Kyse on erityisesti siitä, miten alennukset ilmoitettiin ja perusteltiin sekä siitä, kuinka kauan tarjousten annettiin ymmärtää olevan voimassa.

MAINOS ALKAA
MAINOS LOPPUU

Tapauksen taustalla on huhtikuussa 2025 järjestetty mainoskampanja. Mainosliitteessä kerrottiin, että tarjoukset ovat voimassa ainoastaan viikon ajan.

Mainoskampanja kesti pidempään kuin väitettiin

Samalla mainosliitteessä kuitenkin esiteltiin tuotteita, joiden alennukset jatkuivat todellisuudessa pidempään. Kuluttaja-asiamiehen mukaan kuluttajilla on oikeus saada selkeää ja totuudenmukaista tietoa tarjousten kestosta.

Jos mainoksessa annetaan ymmärtää, että tarjoukset ovat lyhytaikaisia, mutta ne jatkuvat tosiasiassa pidempään, niin markkinointi voi luoda keinotekoista kiirettä ja johtaa asiakkaita harhaan ostopäätöstä tehdessä. Toinen keskeinen ongelma liittyi samassa kampanjassa olleesseen niin sanottuun 30 päivän sääntöön.

Lain mukaan hinnanalennus on aina laskettava tuotteen alimmasta hinnasta. Alin hinta on se, paljonko tuote on ollut edullisimmillaan tarjousta edeltävien 30 päivän aikana. Tämä alin hinta on myös ilmoitettava markkinoinnissa selkeästi ja yksiselitteisesti.

Mainoksen hinta antoi virheellisen käsityksen

Kuluttaja-asiamies katsoi huhtikuun lopun mainoksessa ilmoitetun hinnan voivan antaa virheellisen käsityksen siitä, mikä oli todellinen vertailusumma alennukselle. Näin ollen markkinointi ei täyttänyt selkeyden vaatimusta ja oli kuluttajansuojalain vastaista.

Lisäksi kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota tarjousten ketjuttamiseen. Yrityksen oman selvityksen mukaan se saattaa joissakin tilanteissa jatkaa tarjouksen voimassaoloa. Viranomaisen mukaan sellainen markkinointi on kiellettyä, mikä antaa virheellisen kuvan tarjouksen lyhytaikaisuudesta tai ainutkertaisuudesta.

Voit halutessasi lukea Starassa myös lisää juuri tähän artikkeliin liittyvistä teemoista ja aiheista, kuten tai laajemmin tästä aihealueesta Lifestyle -osioistamme.