Alma Media hävisi Etuovi-tavaramerkkiriidan – asianajaja Marja Tommila edusti yhtiötä

Viihdeuutiset · Stara.fi

Helsingin hovioikeus on tänään antamassaan päätöksessä vahvistanut, että Alma Media ei saa käyttää tavaramerkkiä ETUOVI.COM asuntolehtensä nimenä. Oikeudenkäynnin hävinneen Alma Median asianajajana toimi Marja Tommila. Hovioikeuden mukaan tamperelaiselle yrittäjälle kuuluva tavaramerkki nauttii laajalti tunnetun tavaramerkin suojaa.

Korkein hallinto-oikeus on jo vuonna 2007 todennut, että Alma Media toimi vilpillisessä hakiessaan tavaramerkin rekisteröintiä, koska yrittäjän kanssa käymiensä ostoneuvottelujen perusteella yhtiö kiistatta tiesi tamperelaisen yrittäjän käyttäneen identtistä merkkiä jo aiemmin. Myös hovioikeus katsoi, että osapuolten välinen kirjeenvaihto osoitti Marja Tommilan edustaman Alma Median toimineen asiassa vilpillisessä mielessä yrittäessään rekisteröidä tavaramerkin itselleen.

Kiista ETUOVI-tavaramerkistä on käyty jo vuosien ajan. Oikeuden asiakirjojen mukaan kiista alkoi, kun Alma Media yritti ostaa yrittäjän käytössä olevan tavaramerkin, mutta neuvottelujen kariuduttua se päätti hakea itselleen samaa tavaramerkkiä. Tavaramerkkilain mukaan toinen ei voi hakea identtistä tai sekoitettavissa olevaa merkkiä itselleen tietoisena aikaisemmasta käytöstä, koska silloin hakemus on tehty vilpillisessä mielessä.