Suomessa vietetään 12.-18. syyskuuta vuodesta 2013 lähtien järjestettyä hävikkiviikkoa. Elintarvikkeiden hintojen noustessa hävikkituotteet kiinnostavat yhä useampia kuluttajia paitsi ekologisista syistä, myös oman kukkaron kevenemisen vuoksi.
S-ryhmän päivittäistavarakaupan asiakkaat ostivat yhtiön tiedotteen mukaan viime vuonna noin 87 miljoonaa punalaputettua tuotetta. S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysahon mukaan parhaiten kaupaksi menevä hävikkiuhan alla oleva kala- ja lihatuotteet, kuten lohifilee ja jauheliha. Myös paistopistetuotteiden, kuten riisipiirakoiden, croissanttien ja lihapasteijoiden kysyntä on vilkasta.
Punalaputettujen tuotteiden kysyntä on kasvanut myös K-ryhmän kaupoissa. Punalaputettujen tuotteiden kappalemäärän myynti kasvoi elokuun loppuun menessä lähes 12 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. K-ryhmän tiedotteen mukaan punalaputettuja tuotteita myydään kappalemääräisesti enien leivässä, valmisruoassa, lihatuoteissa, jogurteissa, vanukkaissa ja maitovalmisteissa.
Voit lukea Starassa myös lisää tähän kyseiseen artikkeliin liittyvistä aiheista, kuten kauppa, ruoka tai laajemmin aihealueesta Koti & Asuminen Ruoka.